TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Vilkikų srautai pasienyje pasiekė ribą

2013 01 29 6:00
VSAT žemėlapis

Prieššventiniu laikotarpiu buvę milžiniški krovinių srautai nuslūgę ir vežėjams tai ramiausias metų laikas, tačiau netgi dabar pasienio postuose kasdien susidaro eilės.

Pirmadienį didžiausiuose Lietuvos pasienio postuose lūkuriavo po keletą vilkikų, tačiau dabar prekybininkams prasidėjo gana menko aktyvumo metas, tad net kelių automobilių eilė signalizuoja, kad užtektų menkiausio prekybos pagyvėjimo - ir šalies pasienį vėl užtvertų kilometrus besidriekiančios vilkikų eilės.

Krovinių tik daugės

Specialistų tvirtinimu, pasienio postų pralaidumas pasiekė kritinę ribą ir krovinių srautams nuolat didėjant reikia imtis radikalios pertvarkos.

Muitinės generalinio direktoriaus pavaduotojas Jonas Miškinis pripažino, kad esama padėtis nėra normali. Pasak jo, į užsienį gabenamų krovinių srautai kasmet padidėja apie 12 proc. ir, nors dėl tokios tendencijos reikėtų džiaugtis, daugelio pasienio punktų projektinis pralaidumas jau viršytas. Todėl prie Rusijos ir Baltarusijos pasienio postų vis dažniau formuojasi spūstys norinčiųjų išvykti iš Lietuvos arba atvykti į ją. Anot J.Miškinio, panašaus dydžio eilės susidaro į abi puses, tik jų ilgis svyruoja savaitės dienomis. Savaitgalį eilės iš Lietuvos pailgėja, nes verslininkai stengiasi pakrauti vilkikus iki darbo dienų pabaigos, o savaitės pradžioje jos ištįsta Baltarusijos pusėje, nes krovinius nugabenę vairuotojai po keleto dienų grįžta.

Tai labai aktuali Baltarusijos pasienio problema, mat į šią šalį iš Lietuvos vyksta maždaug penkiskart daugiau krovininių automobilių nei į Rusiją. "Paprastai importo pusėje atliekamas didesnis tikrinimas, todėl jeigu eilės susidaro Baltarusijoje, tikėtina, kad tai įvyksta dėl Lietuvos pasienio kontrolės institucijų darbo, o eilės, kurios matyti Lietuvoje, - dėl Baltarusijos muitinės galimybių", - aiškino jis.

Patikra - vos 10 minučių

Tačiau pašnekovas dėl spūsčių nekaltino pasienio darbuotojų, nes vieno automobilio patikrinimas ir taip užtrunka vos 10 minučių. Per tą laiką muitininkai turi spėti patikrinti krovinio dokumentus, o VSAT pareigūnai - asmenų bei transporto priemonių dokumentus ir tai, ar jie nėra ieškomi. Pavyzdžiui, labiausiai apkrautame Medininkų poste pagal Lietuvos ir Baltarusijos susitarimą kas dvi minutes sieną turi kirsti po vieną krovininį automobilį. Jie muitinės ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnų tikrinami keturiose juostose. Taigi dar pagreitinti tikrinimo esamomis sąlygomis beveik neįmanoma, nes pasienio tarnybų užduotis - ne tik kuo greičiau praleisti transporto priemones per sieną, bet ir suvaldyti plūstančią kontrabandą.

VSAT vado pavaduotojas, štabo viršininkas Valentinas Novikovas patikino, kad pasieniečiai nėra silpnoji proceso grandis. "Pasieniečiai nėra trukdys. Kertančiųjų sieną tikrinimas ir taip užima 1-2 minutes, bet Medininkų posto projektinis pralaidumas jau viršytas", - sakė jis. Anot pašnekovo, būtinybė plėsti didžiausią Lietuvoje pasienio postą svarstoma jau nuo 2007 metų, tačiau tam, kad prasidėtų esminės pertvarkos, reikia bendro susitarimo ne tik tarp Lietuvos, bet ir tarp Baltarusijos institucijų.

Laukia ir parą

Problema labai paaštrėja artėjant šventėms - šv. Kalėdoms, šv. Velykoms ir kitomis progomis, kai prekybininkai ima intensyviau gabenti prekes. Kritiniu metu prie Medininkų posto susidaro iki 600 transporto priemonių eilė, o tiek automobilių praleisti į vieną pusę užtrunka apie parą.

"Būtent šventinei prekybai visi ruošiasi paskutinę minutę. Net negendančias prekes veža prieš pat šventes, dėl to eilės tik dar labiau  pailgėja", - tvirtino Pasienio kontrolės punktų direkcijos direktorius Arnoldas Tvaronavičius ir ragino verslininkus prisidėti nors prie problemos palengvinimo. Pašnekovo žiniomis, problemų dėl susidarančių eilių nėra tik tolimame Nidos pasienio poste, todėl reikėtų plėsti ne vien Medininkų postą, bet ir keletą kitų, tačiau didelės rekonstrukcijos atsiremia į amžiną pinigų klausimą.

"Tas skaudulys kamuoja jau labai ilgai, ir ne iš gero gyvenimo. Kiek šalis gali investuoti, tiek investuoja, ir pagal investicijų kiekį turime tai, ką turime", - dėstė jis. Be to, A.Tvaronavičius pabrėžė, kad Lietuvos investicijos būtų beprasmės, jei kita valstybė, priimanti atvykstančias transporto priemones, nesiimtų tokios pat pasienio postų rekonstrukcijos.

Kasdienė rizika

Kol nėra galimybių plėsti pasienio postų infrastruktūrą, čia dirbančios institucijos mėgina suktis iš padėties diegdamos naujus kontrolės metodus, pavyzdžiui, elektroninį deklaravimą. Tačiau specialistai net tarpusavyje nesutaria, ar pakeitimai padidino postų statybos metu nustatytą projektinį pralaidumą, ar jį sumažino, mat ne visi verslininkai laiku pateikia informaciją per elektronines sistemas, o kartais programos neveikia taip, kaip turėtų.

J.Miškinio manymu, kol eilių sumažinti beveik neįmanoma, reikėtų nors palengvinti laukimą vairuotojams. Kol kas patogi laukimo aikštelė įrengta tik Kybartų pasienio poste, o prie daugumos kitų postų vairuotojai priversti laukti spūstyse neturėdami galimybės pailsėti. Jiems tenka kas valandą ar kas pusvalandį pariedėti į priekį, bet toks trūkčiojimas fiksuojamas kaip nepertraukiamas darbas ir taip pažeidžiamas privalomas darbo bei poilsio režimas. Laukiantys vairuotojai priversti vilkikus išrikiuoti tiesiog šalikelėje ir taip pažeisti Kelių eismo taisykles (KET), nes greta pasienio postų šalikelėse stovėti draudžiama. KET pažeidinėti priversti ir vairuotojai, vežantys krovinius, kuriems suteikiama pirmenybė kirsti sieną, pavyzdžiui, greitai gendančius produktus ar gyvus gyvūnus. Jiems norint aplenkti laukiančiųjų eilę tenka kirsti ištisinę juostą ir važiuoti prieš eismą iki pat pasienio posto.

Dėl tokio chaoso nutinka ir nelaimių - pernai Lavoriškėse įvyko avarija, per kurią žuvo tarp dviejų mašinų suspaustas vilkiko vairuotojas. J.Miškinio manymu, esamą situaciją būtina taisyti net ir tada, jeigu valstybei stinga pinigų. "Krovinių srautai nuolat priartėja prie maksimalaus pralaidumo, todėl eilės tampa vos ne kasdieniu reiškiniu, ir tai byloja, kad reikia ieškoti radikalesnių sprendimų", - tvirtino pašnekovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"