TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Virš mažų automobilių - dideli interesai

2012 07 04 8:22

Vilniaus mero Artūro Zuoko vadovaujamas visuomeninis judėjimas nuomojasi "Fiat" automobilius. O sostinės taryboje dirbantys šio judėjimo nariai pasistengė, kad mieste teikiamai naujai paslaugai, kuriai naudojamos itališkos mašinos, būtų taikomos lengvatos.

Vilniuje jau seniai sklando kalbos, kad dabartinė sostinės valdžia neva remia vieną automobilių verslu užsiimančią įmonių grupę. Neseniai ji pradėjo sostinėje teikti ir naują Lietuvai dalijimosi automobiliu ("car sharing" - angl.) paslaugą "CityBee".

Šiuo metu Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) aiškinasi, ar Vilniaus meras A.Zuokas, vadovaujantis visuomeniniam judėjimui TAIP, bei aštuoni jo bendražygiai sostinės savivaldybės taryboje nesupainiojo viešųjų ir privačių interesų, parėmę projektą "CityBee".

VTEK narė Dalia Paulauskienė dienraštį LŽ informavo, kad komisija tyrimą pradėjo gavusi vieno sostinės gyventojo skundą. Tarp asmenų, įtariamų galbūt pažeidus Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymą, paminėtas ne tik A.Zuokas, bet ir žmogus, kuriuo didžiuojasi visa Lietuva, - stipruolis Žydrūnas Savickas, daugkartinis Lietuvos, Europos ir pasaulio čempionas. Sportininkas yra sostinės tarybos narys, priklausantis Vilniaus mero vadovaujamam visuomeniniam judėjimui.

Anot D.Paulauskienės, į komisiją kreipęsis asmuo mano, kad Vilniaus tarybos bei judėjimo TAIP vadovas ir nariai Juozas Antanaitis, Kęstutis Nėnius, Algimantas Vakarinas, Daina Urbanavičienė, Jonas Juodka, Miroslavas Monkevičius, Indrė Jakaitytė bei Ž.Savickas galėjo supainioti viešuosius ir privačius interesus galbūt proteguodami įmonių grupę "Modus", kurios viena bendrovė prekiauja ir "Fiat" ženklo mašinomis.

Tvirtinama, neva būtent minėtų politikų pastangomis viename Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje buvo pritarta lengvatiniam vietinės rinkliavos tarifui, kuris taikomas dalijimosi automobiliu paslaugą teikiančioms bendrovėms. Bet juk, kaip teigiama, šiuo metu vienintelė bendrovė, teikianti minėtas paslaugas, yra "Modus" įmonių grupei priklausanti "Stova".

Viešieji ir privatūs interesai esą gali būti supainioti dėl to, kad A.Zuoko vadovaujamas visuomeninis judėjimas iš "Modus" grupės įmonių neva nuomojasi 200 automobilių "Fiat Panda". Taigi pagal budraus Vilniaus gyventojo versiją gali būti, jog sostinės savivaldybėje dirbantys judėjimo TAIP frakcijos nariai "už gera atsilygino valdišku geru".

D.Paulauskienė sakė, kad vykstant tyrimui VTEK nieko daugiau komentuoti negalinti. Tačiau patikino, jog "tyrimas bus atliktas sąžiningai, o visos aplinkybės išaiškintos".

Kas gaus naudos?

Jei pasitvirtintų Vilniaus gyventojo skunde išdėstyti faktai, visuomeniniam judėjimui TAIP priklausantiems sostinės politikams galėtų būti pradėta ir apkalta.

Tačiau kas per daiktas yra ta "CityBee" paslauga, kuri Vilniuje įžiebė skandalą?

"CityBee" yra civilizuotame pasaulyje populiarios "car sharing" (dalijimosi automobiliu) lietuviškas analogas. Telefonu, internetu ar kitu klientui priimtinu būdu rezervavus automobilį, vėliau jį galima pasiimti iš bet kurios stovėjimo aikštelės, kurioje stovi "CityBee" ženklais pažymėtos mašinos.

Paslaugą organizuojančios įmonės "Stova" atstovai pareiškė, kad dėl mažos kainos Lietuvos sostinėje dalijimosi automobiliu paslauga taps populiaresnė už taksi paslaugas. Mat visą paslaugos kainą sudaro automobilio nuomos kaina (1 litas valandai) ir kaina už nuvažiuotus kilometrus (1 litas už kilometrą). Į pastarąjį tarifą įskaičiuotos degalų bei mašinos priežiūros išlaidos.

Kaip tvirtinama, tai lems, kad darbo dieną per tris valandas 30 kilometrų nuvažiavęs klientas už paslaugą temokės 33 litus. Tokį pat atstumą ir laiką pasivažinėjus taksi automobiliu gali tekti kišenę paploninti mažiausiai dvigubai didesne suma.

Galbūt šitaip Vilniaus meras A.Zuokas ir jo komanda įgyvendina seną svajonę išstumti privačias taksi bendroves iš sostinės rinkos?

Tačiau netgi su šiomis užmačiomis griežtai kovojančios asociacijos "Taksistai už sąžiningą verslą" vadovas Andrejus Kotovičius tvirtina šitaip nemanąs.

"CityBee" iš taksistų, aišku, atims dalį klientų, tačiau dažniausiai tai bus įmonės ar valstybinės įstaigos. Jau ir dabar paslaugos teikėjai giriasi turį 130 registruotų klientų. Manau, jog tai yra pažanga, palyginti su ta netvarka, kuri tvyro, kai įmones ar įstaigas aptarnauja nesąžiningos taksi firmos. Tuomet būna labai neskaidri apskaita, neaiškus naudojimosi taksi paslaugomis laikas. Netgi paslaugos tarifai gali būti pritaikyti specialiai tokiems klientams - paprastai jie būna padidinti. O "CityBee" viską praskaidrina", - tvirtino jis.

Tiesa, su A.Kotovičiumi nesutinka kitas garsus taksistų pasaulyje jo kolega, kuris nepanoro viešinti savo pavardės. "Neginčysiu, "car sharing" paslauga iš tikrųjų yra populiari pasaulyje, bet tiktai - civilizuotų šalių didmiesčiuose. Ir ten, kur gyvena daug milijonų gyventojų. O Vilniuje - vos pusė milijono, kituose Lietuvos miestuose, kur planuojama diegti šią paslaugą, - dar mažiau. Todėl manau, kad "CityBee" bus visiškai nevykęs projektas", - kalbėjo pašnekovas.

Tuomet kam jis išvis pradėtas?

LŽ konsultanto nuomone, per "CityBee" gali būti pagerintas programoje dalyvaujančių automobilių pardavimas. "Nuomojamais "Fiat500" prekiauja viena "Modus" grupei priklausanti įmonė. Automobiliukus ji parduoda kitai tos pačios grupės įmonei, kuri verčiasi dalijimosi automobiliu paslauga. O sandėrius apmokės klientai ir netiesiogiai - Vilniaus miestas, nes sumažintos rinkliavos už stovėjimo aikšteles", - negailėjo kritikos taksi rinkos žinovas.

Jam atrodo keista ir tai, kad Vilniaus miesto taryba dalijimosi automobiliu paslaugai teikti sostinėje reikalingus teisės aktus priiminėjo kaip tik tuo metu, kai šią paslaugą rengėsi teikti "Modus" grupei priklausanti "Stova".

"Galima įtarti, kad ši įmonė galbūt žinojo, kokie rinkliavos tarifai bus patvirtinti, kad paslaugą teikti apsimokėtų. Ir tada tu, žmogau, nepradėk galvoti, ar tarp A.Zuoko ir su juo siejamos "Modus" grupės nebuvo išankstinio susitarimo?" - stebėjosi pašnekovas.

Perpus pigiau - tik saviems?

2012 metų birželio 6 dieną Vilniaus miesto savivaldybės taryba papildė prieš metus priimtą sprendimą "Dėl vietinės rinkliavos už naudojimąsi tarybos nustatytomis mokamomis vietomis automobiliams statyti nuostatų". Jame nustatyti vietinės rinkliavos už stovėjimo aikšteles dydžiai firmoms, sostinėje teikiančioms "CityBee" paslaugą.

Žinoma, kad Vilnius pagal rinkliavos dydžius yra suskirstytas į zonas, kuriose tarifai gali skirtis net iki penkių kartų. Pagal 2011 metų liepos 13 dieną sostinės savivaldybės patvirtintas vietų rezervavimo kainas, brangiausiai už automobilio stovėjimą rezervuotoje stovėjimo vietoje Vilniaus gyventojai ir įmonės moka mėlynojoje zonoje - 700 litų per mėnesį. Raudonojoje zonoje ši paslauga kainuoja 500, geltonojoje - 330, žaliojoje - 170, baltojoje - 125 litus per mėnesį.

O štai šiemet prieš mėnesį priimtuose nuostatų papildymuose jau sakoma, kad tiems juridiniams asmenims, kurie teiks dalijimosi automobiliu paslaugą, už stovėjimą mėlynojoje zonoje per mėnesį bus privalu mokėti tik 350, raudonojoje, geltonojoje, žaliojoje ir baltojoje zonose - atitinkamai 250, 165, 85 ir 65 litus.

Kita vertus, pavyzdžiui, A.Kotovičius nelinkęs daryti iš to problemos. "Visame pasaulyje "car sharing" paslaugą teikiančioms įmonėms taikomos nuolaidos. Nes jos klientams suteikia progą važinėti ekologiškais, mažiau gamtą teršiančiais automobiliais. Be to, tos mašinos yra mažų gabaritų, o tai padeda spręsti ir spūsčių problemas. Neturėtų išimtis čia būti ir Vilnius", - lyg kirviu kirto asociacijos "Taksistai už sąžiningą verslą" vadovas.

A.Kotovičiui baltais siūlais siūtas atrodo ir VTEK skundą pateikusio asmens argumentas dėl galimų viešuosius ir privačius interesus paminančių mainų - neva už išnuomotus "Fiat Panda" frakcijos TAIP nariai atsilygino sumažindami rinkliavos mokestį vienai dalijimosi automobiliu paslaugą teikiančiai "Modus" grupės narei. "Tai politiniai šūkiai artėjant rinkimams", - įsitikinęs pašnekovas.

Kas tiesa, tai ne melas - ne visi VTEK pateikti faktai atitinka tikrovę. Pavyzdžiui, "Taip!" atsakingasis sekretorius Robertas Filistovičius patvirtino, kad jo atstovaujama organizacija iš tikrųjų nuomojasi ne du šimtus, o 31 "Fiat" automobiliuką. Visuomeninio judėjimo atstovas neigia ir tai, jog yra bent mažiausias ryšys tarp TAIP mašinų nuomos ir Vilniaus savivaldybės taryboje priimtų sprendimų. Tikėkimės, kad tikrąją "CityBee" paslaugos esmę atskleis VTEK.

Įtartinų susitarimų - ne vienas

Tačiau A.Kotovičius sakė, kad Vilniaus transporto rinkoje diegiama ir daugiau keistų dalykų, kurie, asociacijos "Taksistai už sąžiningą verslą" vadovo nuomone, yra daug skandalingesni nei tie, kurie susiję su dalijimosi automobiliu paslauga.

Tokia A.Kotovičius laiko šiuo metu sparčiai rutuliojamą automobilių nuomos su vairuotoju paslaugą. "Sakyčiau, dabartinė Vilniaus valdžia daug padarė, kad būtų bent kiek aptramdytos tos sostinės taksi firmos, kurios slėpė mokesčius ir apskritai užsiėmė neskaidria veikla. Tačiau ji ir vėl atgaivinama - tik kitu pavidalu", - piktinosi asociacijos atstovas.

Jis teigė, kad nuomojami automobiliai su vairuotojais yra iškviečiami kaip ir paprasti taksi automobiliai, tačiau nei sėdintiesiems prie jų vairo, nei mašinoms nėra taikomi įprasti taksi verslui reikalavimai.

"Nuomotus automobilius valdantiems vairuotojams neprivalu turėti licencijų, jiems nebūtina įmontuoti savo automobiliuose ir metrologų patikrintų skaitiklių, nereikia ir kitų taksistams būtinų dalykų. Šitaip irgi atveriamas kelias milžiniško masto piktnaudžiavimams", - nurodė A.Kotovičius.

Kitoje keistoje istorijoje taip pat šmėkščioja jau minėtos "Stovos" pavadinimas. Vilniaus savivaldybė sostinės senamiestyje esančiose Dominikonų ir Subačiaus gatvėse šiai "Modus" įmonei leido įrengti dvi privačias automobilių stovėjimo aikšteles, kuriose iš viso telpa apie šimtą automobilių. Stovėti valandą šiose aikštelėse kainuoja 1-2 litus, o galimybė automobilį statyti mėnesį - nuo 70 iki 150 litų.

Gal čia nebūtų nieko keisto, jei ne vienas sutapimas. Beveik tuo pačiu metu, kai vartus veiklai pačiose prestižiškiausiose Vilniaus vietose atvėrė privačios "Stovos" automobilių stovėjimo aikštelės, Vilniaus savivaldybės įmonė "Susisiekimo paslaugos" pakėlė įkainius už stovėjimą savivaldybei priklausančiose aikštelėse.

Dabar šalia Dominikonų gatvės esančiose aikštelėse, kurios priklauso mėlynajai zonai, pastatyti automobilį valandai kainuoja net 6 litus. Savaime suprantama, jog privačios aikštelės visuomet yra geriau užpildomos nei valstybinės.

LŽ stengėsi susisiekti su "Stovos" vadovais, kad šie atsakytų į keletą klausimų apie įtarimų keliančias įmonės ir Vilniaus miesto savivaldybės sutartis. Nors buvo dėta pastangų, to padaryti nepavyko.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"