TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Visų ratų pavara – su savo kaprizais

2015 08 10 12:00
Šiuolaikinių automobilių diferencialinės pavaros pagrįstai laikomos automobilių inžinerijos aukštuoju pilotažu.  Gamintojo nuotrauka

Vis daugiau vairuotojų patogiai įsitaisant prie visais (AWD – all wheel drive, angl.) ratais varomų automobilių, kartu kyla iššūkių, kaip suvaldyti vis galingesnį sukimo momentą, remontuoti tokiai pavarai būdingus gedimus.

Keturių varančiųjų ratų (4WD arba 4x4) sistemą, sukurtą būtent visureigiams, vėliau į platųjį automobilių pasaulį išrideno visais ratais varomų (all-wheel drive – AWD) automobilių krikštatėvis „Audi Quattro“. Kadangi esame preciziškai pedantiški, tai leisime prisiminti pagrindinį 4WD ir AWD sistemų skirtumą – 4WD įprasta krikštyti senojo sukirpimo visureigius, kuriuose sukimo momentas vienodai paskirstomas visiems keturiems ratams. Tai sukelia šiokių tokių problemų posūkiuose, bet yra nepamainomas privalumas važiuojant bekele.

Tuo tarpu AWD priimta vadinta naujuosius visais ratais varomus egzempliorius, kuriuose variklio galią kiekvienam ratui individualiai paskirsto diferencialas. „Quattro“ laikais diferencialai buvo mechaniniai, o dabar – elektroniniai. Kiekvienam ratui reikalingą sukimo momentą atskirai apskaičiuoja kompiuteris, kuriam duomenis apie sukibimo jėgą, rato sukimosi greitį ir kitus parametrus šimtus kartų per sekundę perduoda kiekviename rate įmontuoti davikliai.

Populiarės toliau

Taigi visais ratais varomų egzempliorių šiandien galima rasti net subkompaktinių ar sportinių automobilių klasėse. O pastaraisiais metais kilus miesto visureigių karštligei, tokia pavara labai išpopuliarėjo.

„Sukimo momento galia šiuolaikinėse transporto priemonėse nuolat didėja ir transmisijos pavara privalo turėti galimybę šią jėgą perduoti ratams. Tuo pat metu visų varančių ratų pavara padidina sukibimą su keliu, o tai reiškia, jog efektyviau išnaudoja varomąją variklio jėgą. Manome, kad tai viena iš priežasčių toliau mūsų keliuose populiarėti visureigiams bei keturių ratų varomiems automobiliams“, – akivaizdžias dabartines automobilių tendencijas savo pranešime pažymėjo žymaus automobilių dalių gamintojo „GKN Service International“ direktorius Manfredas Neumanas.

Pasak Didžiojoje Britanijoje įsikūrusio detalių gamintojų vado, populiarėjant visų varančiųjų ratų sistemoms, kur kas daugiau dėmesio tenka skirti kardaninių velenų inžinerijai ir tobulinimui: „Ši besitęsianti tendencija didina visureigių pavarų komponentų, pavyzdžiui, kardaninių velenų, paklausą, įskaitant ir atsarginių dalių rinką“.

Aukštasis mechanikos pilotažas

Žvelgiant mechaniškai, išilginiai (kardaniniai) velenai yra techniškai sudėtingi, iš esmės individualiai kiekvienam automobilio modeliui suprojektuoti transmisijos komponentai. Šio mechanizmo gamintojai pažymi, kad tik tiksliai apibrėžti, nuoseklūs aušktos kokybės standartai, taikomi atskirai visiems komponentams, leidžia maksimaliai užtikrinti su automobilio saugumu susijusius reikalavimus.

Vienas iš tokių aukšto įdirbio reikalaujančių komponentų, pavyzdžiui, yra didelės spartos VL lankstas. Šiuos lankstus inžinieriai kuria specialiai konkretaus modelio transporto priemonei. Kad perjungimo jėgos tinkamai kompensuotų viena kitą, rutulinio guolio takelio kampas VL tipo lankstuose kardaniniams velenams skiriasi nuo to paties lanksto takelių šoniniuose pusašiuose.

Gamintojų teigimu, jei originalų lankstą išilginiame velene pakeisime kito gamintojo, kuris nežino tikslių konkurentų pagaminto veleno specifikacijų ir neprojektuoja lankstų pagal individualius reikalavimus, detale, tai, labai tikėtina, sukels stiprų disbalanso padidėjimą esant didesnėms variklio apsukoms. Ne paslaptis, kad kardaninio veleno sistemoje dažnai neįmanoma išardyti atskirų komponentų arba įmanoma tai padaryti, tik jį sugadinant.

Pavyzdžiui, kryžmės, kurių nepavyks surinkti iš naujo, arba tarpikliai, kuriuos gamintojas itin tiksliai pritaiko įstatomam veleno lankstui. Balanso skirtumus gali sukelti net veleno perdažymas. Dažnai kelių dalių velenų jungiamųjų grandžių nesiims taisyti autoservisai. Problemų kyla net įsigyjant remontui reikalingo specialaus karščiui atsparaus tepalo.

Todėl dažniausiai, modernaus kardaninio veleno gedimo atveju teks keisti visą veleną, nes remontas gali atsieiti brangiau nei būtų logiška mokėti arba remontuoti bus apskritai neįmanoma.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"