TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Žodžiais pučia elektromobilių pažangos burbulą

2011 11 02 13:52

Vakarų valstybių gyventojų elektromobiliai nebestebina, o prieš keletą dienų pirmoji jų partija buvo atvežta ir į Estiją. Tačiau Lietuvoje vis dar apsiribojama skambiomis deklaracijomis, lyg elektromobiliai būtų tolimas miražas.

Kol lietuviai valdininkai abstrakčiai svarsto apie elektromobilių naudojimą mūsų šalyje, Estijos vyriausybė dar kovą pasirašė sutartį su automobilių gamintoja "Mitsubishi" ir iškeitė dalį šalies taršos leidimų į 507 elektra varomus automobilius "i-MiEV". 50 jų prieš keletą dienų buvo perduota Estijos vyriausybei, o ši ketina mašinas naudoti viešosioms reikmėms. Be to, kaimynų valdžia jau patvirtino subsidijų perkantiesiems elektromobilius programą ir ketinimus kurti akumuliatorių papildymo infrastruktūrą.

Per metus - nė vieno

Statomų fabrikų elektromobiliams bei jų akumuliatoriams gaminti skaičius leidžia suprasti, kad elektra varomų transporto priemonių daugės geometrine progresija. Bene visi stambiausi automobilių gamintojai savo modelių gamoje turi bent vieną elektra varomą modelį, ar nors koncepcinę jo versiją.

Tačiau Lietuvoje visos valstybinės iniciatyvos apsiriboja kalbomis, lyg valdininkai lauktų, kol pasibaigs miglotas sapnas apie ekologiją bei kylančias tradicinių degalų kainas ir elektromobilius neva bus galima pamiršti. Šalyje nėra jokios elektromobiliams pritaikytos infrastruktūros, todėl nieko keista, kad gyventojai neskuba pirkti elektra varomų transporto priemonių, kainuojančių ne mažiau, nei panašūs nauji tradiciniais degalais varomi modeliai.

VĮ "Regitra" duomenimis, šiuo metu krašte įregistruoti vos keturi lengvieji automobiliai, varomi vien elektra. Negana to, ant vienos rankos pirštų suskaičiuojamų elektromobilių nedaugėja - šįmet neįregistruotas nė vienas elektromobilis, nors šalies autoparką per pirmus devynis metų mėnesius papildė 158 981 naudotas ir 9124 nauji lengvieji automobiliai. Iš viso Lietuvoje registruota 70 vien elektra varomų transporto priemonių (neskaičiuojant troleibusų). Dauguma jų - nedideli mopedai, nes juos paprasčiau įkrauti ir pigiau įsigyti.

Priešingai nei daugelyje Vakarų Europos valstybių, Lietuvoje netaikomos jokios finansinės lengvatos įsigyjantiesiems elektromobilį, nors valdžios atstovai tvirtina neabejojantys elektrinių automobilių populiarumu ateityje.

Estija ir vėl aplenkė

Tarsi ir bandoma sklaidyti kliūtis ekologiškų automobilių plėtrai, bet kol kas geri ketinimai apsiriboja tik žodžiais. Praėjusį trečiadienį įvairių institucijų atstovai buvo susirinkę Seime vykusioje konferencijoje dėl elektromobilių naudojimo ir infrastruktūros jiems kūrimo skatinimo. Renginio iniciatorius Seimo narys Egidijus Vareikis aiškino, jog konferencijos tikslas buvo prie vieno stalo susodinti visų galios turinčių šalių - Seimo, Vyriausybės, gamintojų, vartotojų ir elektros tiekėjų - atstovus. Diskutuota, nuo ko reiktų pradėti, kad Lietuvoje vietoj dabar registruotų keleto elektromobilių po 20 metų krašto keliais važinėtų daugiau nei 150 tūkst. jų. Tačiau paklaustas, kodėl Lietuvoje apie elektromobilius tik kalbama, o Estijoje jie jau važinėja, E.Vareikis tarstelėjo, neva estai pasistūmėję ne ką daugiau už lietuvius, o apie kaimynų įsigytus elektromobilius jis negirdėjęs.

Pasak jo, diskusijos dalyviai numatė, kad reikėtų šiek tiek patobulinti esamus įstatymus, bet svarbiausia - išspręsti įkrovimo problemą. "Dauguma akumuliatorius krautų namie, tam reikia 10 kW elektros lizdo. Tokie lizdai įrengti tik ten, kur naudojamos elektrinės viryklės, be to, tik ten tiekiamai elektrai taikomas mažesnis tarifas. Galbūt jį būtų galima taikyti ir elektromobilių akumuliatoriams krauti. Taip pat svarstėme galimybę leisti jiems važiuoti viešojo transporto juostomis, tam tikrose ekologinėse zonose", - dėstė E.Vareikis.

Svarstymai be kūno

Taip pat konferencijos dalyviai atkreipė dėmesį į elektromobilių kainą - nauji jie kainuoja keliskart daugiau už vidutinišką lietuviško autoparko egzempliorių, o naudotų elektromobilių rinkoje kol kas nėra. "Gal lizingo sąlygos galėtų būti palankesnės, gal mokestinės lengvatos ar subsidijos skiriamos", - vardijo galimybes pašnekovas. Drauge E.Vareikis pripažino, kad tai - tik svarstymai, o realų elektromobilių skatinimo projektą rengia Vyriausybės sudaryta darbo grupė. Pasak jo, iš grupės išvadų turėtų būti parengtas reikalingų įstatymų pakeitimų projektas, bet kada jis bus baigtas - nežinia. "Būtų gražu, jei spėtų pateikti dar šiam Seimui", - vylėsi pašnekovas.

Pinigai popieriams ar daiktui?

Vienas sudėtingiausių diskusijos klausimų - kas turi atsirasti pirmiau: įkrovimo stotelės ar daugiau elektromobilių. "Kadangi elektromobilis netoli nuvažiuoja, reikia stotelių. Bet kol neturime mašinų - menkas biznis, - patvirtino E.Vareikis. - Šiuo metu važinėti galima, o kada įvyks esminis lūžis - nežinia."

Tuo metu elektronikos inžinierius Šarūnas Šutavičius, kasdien važinėjantis elektriniu motoroleriu, tikino, kad nesant galimybei patogiai įkrauti transporto priemonės, net didžiausi entuziastai nesirinks elektromobilių. "Aš žiūriu paprasto vartotojo akimis, juk pats esu važinėjęs elektriniu dviračiu, elektriniu motoroleriu ir elektromobiliu. Visa problema, kad gyvenu daugiabutyje, o artimiausias garažų kompleksas - už dviejų kilometrų. Kur turėčiau krauti savo elektromobilį? Jei dabar reikėtų rinktis, kokį naują automobilį norėčiau vairuoti, tikrai pageidaučiau elektromobilio. Tačiau mintis, jog kasdien reikės vargti, kad jį įkraučiau, garantuotai pastūmėtų pirkti tradiciniais degalais varomą modelį", - tvirtino jis. Pašnekovo manymu, pastūmėti elektromobilių naudojimą paprasčiau nei manoma. Tam užtektų 240 tūkst. litų, planuojamų iš šalies biudžeto išleisti elektromobilių plėtros studijai, paskirti viešo naudojimo elektros lizdų įrengimui.

Iš pradžių nemokama

Pasak Š.Šutavičiaus, didelio elektros suvartojimo nereikia baimintis - per pusmetį Vilniuje pastatytoje elektromobilių įkrovimo stotelėje elektros suvartota vos už keliolika litų. Be to, pašnekovo teigimu, nebūtina statyti brangių stotelių - pigiau būtų įrengti paprastus elektros lizdus, kad ir prie miesto žibintų. "Visiškai nebūtina taškytis milijonais ir statyti specialių įkrovimo stotelių. Tam, iš pradžių, visiškai pakaktų paprasčiausios dėžutės su elektros lizdu, be jokios apskaitos. Juk tų elektromobilių yra ir dar ilgą laiką bus vienetai.

Ateityje, kai elektromobiliai sudarys didesnę autoparko dalį, nemokamus lizdus mieste galima būtų pakeisti į stoteles su apskaita ir galimybe patogiai atsiskaityti", - dėstė galimybes jis. Š.Šutavičiaus manymu, įkrovimo infrastruktūra yra svarbiausias žingsnis, kad elektromobiliu būtų galima patogiai naudotis ir nereikėtų nerimauti, jog juo galima nuvažiuoti tik apie 100 kilometrų. Jei transporto priemonę būtų galima įjungti į elektros tinklą bet kur, kur ji trumpam paliekama, pavyzdžiui, prie parduotuvės ar biuro, vairuotojai galėtų rinktis pigesnius elektromobilius su mažesniais akumuliatoriais.

Pašnekovas sutiko, kad net ir nedidelis elektromobilis per brangus vidutines pajamas gaunantiems lietuviams, tačiau prisiminė prieš kelerius metus vykdytą kompiuterinės įrangos pirkimo skatinimo programą, kai gyventojai galėjo susigrąžinti net iki 33 proc. kompiuteriui išleistos sumos. Pasak jo, tai viena paprasčiausių ir pigiausių schemų, o visa kita - tik valdininkų išradingumo ir noro reikalas. "Rimtai, aš nematau nei techninių, nei finansinių problemų. Reikia tik vieną kartą susiimti ir padaryti", - teigė Š.Šutavičius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"