TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Akinantis krištolo spindesys

2008 07 19 0:00
AFP/Scanpix nuotraukos

Swarovski kristalai žavi ir vilioja, nors jie - tik pigus brangakmenių pakaitalas. Turbūt nebeliko nė vieno daikto, kurio ši šeima nebūtų nusagsčiusi spindinčiais blizgučiais - jais tviska skrudintuvai ir kondicionieriai, vonios kambariai ir automobilių kėbulai, suknios ir slidinėjimo kostiumai. Kartais šie gaminiai gražūs, kartai - tikras kičas, tačiau jais visada žavimasi ne mažiau kaip Swarovskių šeima, sugebėjusia rasti savo vietą po saule.

"Swarovski krištolo galerijoje" Insbruke visada gausu lankytojų, negalinčių sulaikyti nuostabos šūksnių, išvydus olandų dizainerio Tordo Boontje sukurtą gigantišką vestuvių tortą, apkaišytą žiburiuojančiais krištolo pingvinais, elniais, briedžiais ir kiškučiais. Insbruko galerija - viena didžiausių iš 1150 visame pasaulyje veikiančių "Swarovski" parduotuvių. Tai tikras Swarovskių šeimos pasakų pasaulis su krištoliniais žvėriukais. Ne mažesnį susižavėjimą kelia ir Swarovski kristalais nusagstyti pieštukai, apyrankės, rankinės, mobilieji telefonai ar automobiliai. Visa tai duoda milžinišką pelną Austrijoje gyvenančiai Swarovskių šeimai.

Iš Čekijos - į Austriją.

Swarovskių dinastijos saga prasidėjo 1883 metais, kai Bohemijos stiklo šlifuotojas Danielis Swarovskis susiruošė į pirmąją elektros parodą Vienoje. Ten jam kilo mintis: ar nebūtų galima krištolo, iki tol sunkiai šlifuoto rankomis, apdirbti elektra varomomis mašinomis?

Po devynerių metų kruopštaus darbo D.Swarovskis sukonstravo aparatą, kuriuo krištolą buvo galima nušlifuoti daug greičiau, o ir idealiai nušlifuotas jis atrodė nepriekaištingai - spindėjo kaip niekada anksčiau. Čekas užpatentavo šį savo įrenginį ir iškeliavo iš Bohemijos baimindamasis pasekėjų.

Nedideliame Vatenso kaimelyje, netoli Insbruko, D.Swarovskis rado viską, ko reikėjo: tuščią fabriko pastatą prie upelio ir užtektinai vandens energijos aparatams varyti. 1895 metais jo įkurta įmonė pasakiškai suklestėjo, nes visi staiga panoro turėti pigių deimantų pakaitalų. Swarovski dirbiniai papuošė karalienės Viktorijos skrybėles, Coco Chanel ir Christiano Dioro drabužius, jais spindėjo Marilyn Monroe suknelė, kai 1962 metais Niujorke ji šnabždėdama dainavo į mikrofoną Johnui F.Kennedy: "Su gimtadieniu, pone prezidente."

Swarovskių imperija nenumaldomai vystėsi ir stiprėjo, o Vatensas tapo Swarovskių miestu. Ten dabar yra Swarovskio gatvė, Swarovskio paminklas, "Swarovski" sporto klubas ir 7500 Swarovskio darbuotojų - lygiai tiek, kiek mieste gyventojų.

Apie Swarovskių klaną Vatense kalbama tik gerai arba nieko. Niekas neaptarinėjo buvusios Flavio Briatore, "Formulės-1" "Ferrari" komandos vadovo, draugės Fionos Swarovski, dabar gyvenančios su trečiuoju vyru, buvusiu Austrijos finansų ministru Karlu Heinzu Grasseriu, meilės nuotykių. Vatenso gyventojai tebekūkčioja iš sielvarto, nes jiems - didelė tragedija, kai pradedama kalbėti apie Andreasą Schiestlį Swarovskį, kuris nusižudė jo žmonai Margreth žuvus automobilio katastrofoje, nors prieš 13 metų jis šovė į ją ir į save. Apie kitus klano narius sakoma, kad visi jie "malonūs, kuklūs, atsidavę savo verslui ir beprotiškai darbštūs".

Pasaulinis verslas

Šeimos įmonėse visame pasaulyje dirba 22 000 žmonių. Jie gamina Swarovskių verslui šlifavimo, pjovimo ir gręžimo stakles, medžiotojams ir ornitologams - smaigus, reflektorius, rodykles bei sintetinius brangakmenius "Signity", ir, žinoma, tonas įvairiausių spalvų krištolo - po 30 000 kilogramų per dieną, nuo miniatiūrinių kamuoliukų iki milžiniškų lašų, kabaliuojančių Niujorko "Metropolitan Opera" teatro didžiajame sietyne.

Kaip ši medžiaga gaminama, žino tik keli dviejų gamyklų Vatense darbuotojai, kurių kiekvienas privalo raštu pasižadėti, kad saugos paslaptį. Be jų ir Swarovskių šeimos narių niekas negali patekti į gamybos sales, net firmos rinkodaros strategai.

Todėl dabar, jeigu kur nors kažkas žiburiuoja ir spindi, greičiausiai pridėjo ranką Swarovskiai - nesvarbu, ar tai Kanų kino festivalio raudonuoju kilimu žengiančios garsenybės, ar Rokfelerio centro Kalėdų eglutės viršūnė. Tiesa, iki aštuntojo dešimtmečio bendrovė nesirūpino savo prekių ženklo reklama, ir tik žinovai suprato, ką reiškia Swarovskių pavardė. Padėtis pasikeitė visiškai netikėtai, kai 1976 metais Vatenso darbuotojas juokaudamas priklijavo du mažyčius sietyno karoliukus prie didesniojo - išėjo krištolinė pelė.

Šis "meno kūrinys" buvo dovanojamas klientams. Jo paklausa neįtikėtinai padidėjo, kai Tirolyje vyko olimpinės žiemos žaidynės. Swarovskių klanas tuoj pat sugalvojo pradėti masiškai gaminti figūrėles kolekcininkams, gyvenantiems savotiškoje pasakų šalyje tarp delfinukų, ežiukų, paršelių, gėlyčių, avyčių, katinėlių, žvaigždelių ir šokančių tiroliečių figūrėlių.

Tikri tokių kolekcijų fanatikai, o jų pasaulyje apie 400 000, sumokėję 33 eurus metinio mokesčio, tampa Swarovskių kolekcininkų asociacijos SCS nariais ir palankiomis kainomis gauna dar daugiau žavių dirbinių, garsinančių bendrovę pasaulyje. Be to, jie gali nemokamai patekti į Andre Hellerio "Swarovski" šimto metų jubiliejaus proga 1995 metais sukurtą krištolo pasaulį - poilsio parką, kurį sudaro krištolo katedra, siena ir upė, įvairių menininkų sukurti krištolo dirbiniai ir, žinoma, krištolo parduotuvė. Po Šionbruno pilies tai yra didžiausia Austrijoje apsilankančių turistų atrakcija.

150 narių turinčios Swarovskių šeimos metų apyvarta dabar siekia 2,4 mlrd. eurų, pelnas - 300 mln. eurų sumokėjus mokesčius. Šiuo metu bendrovę valdo du penktosios kartos galiūnai. Marketingo specialistas 33 metų Markusas Langesas Swarovskis, "kurį neperdedant galima pavadinti gražiu vyru, nes grožiu retai pasižymi milijardus uždirbančių bendrovių vadovai", kaip rašė sausu stiliumi pasižymintis laikraštis "Handelsblatt". Tai neginčijama tiesa: M.L.Swarovskis - aukštas lieknas šviesiaplaukis mėlynakis vyras. Jis niekada neatrodo pasipūtęs, visada geros nuotaikos, lyg gyvenimas jam būtų toks pat gražus, kaip ir didžiulis "Swarovski" tortas. Jo 37 metų pusseserė Nadja, ryšių viceprezidentė, taip pat šviesiaplaukė mėlynakė ir tokia pat graži kaip Markusas, nors gal kiek sausoka. Londone gyvenanti Nadja rūpinasi, kad mados korifėjai, tokie kaip Alexanderis McQueenas, Vivienne Westwood, Jimmy Choo ar Husseinas Chalayanas, pristatydami naujas kolekcijas, nepamirštų jų padabinti Swarovski kristalais. Na, o Vatense gyvenantis Markusas pasirūpina, kad jų niekada niekam nepritrūktų.

"Kuo toliau keliavau nuo namų, tuo labiau man patiko mūsų produkcija", - kartą pasakė Nadja. Baigusi meno istorijos studijas Teksase, ši Swarovskių atžala dirbo "Sotheby's" aukcione ir Niujorko viešųjų ryšių kompanijoje, kol "pajuto poreikį padėti šeimai".

"Mūsų krištolas unikalus, ir tik mes sugebame taip preciziškai ir kokybiškai jį nušlifuoti. Labai tuo didžiuojuosi, - aiškino Nadja. - Markusas šlovina mūsų proprosenelį Danielį, atėmusį grožį iš uždaros aristokratijos kastos ir jį demokratizavusį. Mes apdirbame krištolą su tokia pačia meile, kuri rodoma tik taurioms medžiagoms."

Apie šeimą nelinkę kalbėti

Apie Swarovski kristalus Nadja ir Markusas gali kalbėti be galo, tačiau apie Swarovskių šeimą jie linkę patylėti. Priežastis - sudėtingi šeimos narių tarpusavio santykiai.

Bendrovę sudaro daugiau nei 60 šeimos įmonių, bet nėra nė vieno lyderio. Savininkais laikomi Danielio Swarovskio kompaniono ir svainio Franzo Weiso palikuonys, turintys po 10 proc. bendrovės akcijų. Kita dalis priklauso "Tiroler Buddenbrooks" - taip vadinami firmos įkūrėjo proanūkiai ir proproanūkiai. Pagal D.Swarovskio testamentą, akcijas ir turtą galima parduoti tik kitiems šeimos nariams.

Dabar dinastija pasidalijusi į tris "gentis", kurių priešakyje - trys Danielio sūnūs: Alfredas, Fritzas ir Wilhelmas. Kiekviena "gentis" taryboje turi du atstovus. Ši taryba lemia visos kompanijos likimą ir skiria 8 žmonių valdybą. Visi nutarimai turi būti priimami vienbalsiai, todėl kartais kokiam nors sprendimui priimti prireikia kelerių metų arba apskritai nepavyksta susitarti. Kartą vieni šeimos nariai norėjo kompaniją parduoti, kiti siūlė išleisti papildomą akcijų emisiją, o treti - kompaniją pasidalyti. Nei vienas pasiūlymas nebuvo priimtas, nes Swarovskiai jiems prieštaravo. Austrijoje sklando gandų, kad šeimos susitikimai dažnai baigiasi rietenomis. Fritzo "genčiai" atstovaujanti Nadja, net per teismą mėginusi įsitvirtinti valdyboje, mano, kad "bendrovės sėkmę lemia šeimoje būtina galimybė susitarti". Tačiau jos dėdė Gerhardas, priklausantis tai pačiai Fritzo "genčiai", dar prieš trejus metus nusprendęs, kad "daugiau nebeįmanoma nieko nuspręsti", pasitraukė iš valdybos, prieš tai atleidęs visus optikos įmonės vadovus.

Tačiau ir Markusas, ir Nadja vis dar tvirtina, kad dauguma Swarovskių didžiuojasi savo gaminiais ir nori juos tobulinti. "Mums sekasi tik dėl to, kad tai šeimos verslas", - įsitikinusi ji.

Parengė Rima KRUPENKAITĖ

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"