TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Be nuosavo vairo - ne tik rūpesčiai, bet ir malonumai

2012 09 22 10:05
Dažni transporto kamščiai apkarsta, tad žmonės vis dažniau nori persėsti ant dviračio ar eiti pėsčiomis. / Rasos Pakalkienės nuotrauka

Reikia laiko, kad priprastum apsieiti be nuosavo automobilio. Tenka kreiptis į artimus žmones, kad nuvežtų, kur reikia, arba keliauti viešuoju transportu, o tai ne visada patogu. Tačiau toks gyvenimas žaižaruoja ir maloniomis akimirkomis. Visa tai gerai žino dėl įvairių priežasčių laikinai netekusieji teisės vairuoti. Tarp jų - nemažai žinomų žmonių.

Šiandien minima Tarptautinė diena be automobilio. Žmonės raginami bent šią dieną mieste išsiversti be mašinos - eiti pėsčiomis, važiuoti dviračiu. Yra nemažai žinomų žmonių, kurie priversti apsieiti be automobilio gerokai ilgiau, tiksliau, dėl įvairių priežasčių jie yra laikinai netekę vairuotojo pažymėjo. Kai kurie jų sutiko LŽ papasakoti, kaip sekasi gyventi, keisti įpročius, nes negali kaip anksčiau sėsti prie vairo ir greit nulėkti ten, kur reikia.

Kita transporto priemonė

Žinomas kompozitorius ir muzikos prodiuseris Gediminas Zujus vairuotojo pažymėjimo neteko praėjusių metų sausio mėnesio teismo sprendimu. 2009-ųjų gruodį vienas garsiausių Lietuvos muzikos ekspertų, būdamas neblaivus, paryčiais sėdo prie vairo ir aplamdė keturis gatvėje stovinčius automobilius. G.Zujus iškart pripažino kaltę ir gailėjosi dėl incidento. "Griežčiau turbūt ir nebuvo galima nubausti", - po teismo sielojosi LNK "Žvaigždžių duetų" komisijos narys. Tačiau jam teko susitaikyti su tuo, kad prarado teisę vairuoti automobilį trejus metus ir turėjo sumokėti 4 tūkst. litų baudą. LŽ klausiamas, kaip sekėsi keisti gyvenimo būdą, G.Zujus tvirtino: "Pripratau važinėti dviračiu." Iki tol automobilis buvo muziko kasdienybė. "Kai jį turi, labai greit pripranti, - teigė jis. - Kai netekau vairuotojo pažymėjimo, išsitraukiau šiek tiek apleistą dviratį. Ir anksčiau kartkartėmis juo važinėdavau. Tiesiog dažniau tai būdavo laisvalaikio leidimo būdas. Šiuo metu dviratis pasidarė transporto priemonė."

Netekęs teisės vairuoti automobilio D.Zvonkus nenusiminė - įsigijo dviratį. / Romo Jurgaičio nuotrauka

Malonumai ir nepatogumai

Dabar sostinės gatvėmis dviratį minantį G.Zujų galima matyti beveik kasdien. Muzikos prodiuseris teigė, kad taip keliauti smagu tada, kai šviečia saulė, nelyja, nepučia vėjas. "O pavojinga, kai šiltu sezono metu pro šalį eina daug gražių merginų, - šmaikštavo pašnekovas. - Tačiau žiemą, aišku, nelabai malonu važiuoti dviračiu."

Kai šalta, sninga arba lyja, muzikas kartais naudojasi viešuoju transportu. Važiuoja troleibusu arba autobusu, jei skuba - mikroautobusu. Jeigu atstumas nedidelis, eina pėsčiomis. G.Zujus teigė, kad nors negali vairuoti automobilio, niekur nevėluoja, ir reikalai nestringa. Tiesiog apskaičiuoja, kiek reikės laiko nukakti į reikiamą vietą. "Kadangi žinau, kad dabar kelyje užtruksiu gerokai ilgiau negu važiuodamas automobiliu, išsiruošiu anksčiau, - sakė vyras. - Tik nepatogu, kai dviratį tenka minti į kalną. Po to tądien daugiau važinėti nebesinori, nes atima daug jėgų. Sunku, jeigu reikia dar kur nors vykti." Teisę vairuoti automobilį G.Zujus atgaus maždaug po metų.

Patinka sklandyti ir buriuoti

G.Zujus mėgsta ne tik dviračiu važinėti. Muzikas atskleidė: "Labiausiai patinka sklandytuvai. Ne kartą esu juos išbandęs. Du dalykai man atrodo fantastiški: sklandyti ir buriuoti. Tada esi kartu su gamta, tarsi su ja susilieji." Pašnekovo nuomone, harmonijai su aplinka pajusti geriausiai tinka susisiekimo priemonės be variklio.

Ką G.Zujus mano apie Tarptautinę dieną be automobilio, kai siūloma bent kartą per metus prisidėti prie švarios aplinkos išsaugojimo, persėdant ant dviračio ar keliaujant kitomis gamtą tausojančiomis transporto priemonėmis? "Kaip alternatyvą skatinčiau naudotis velomobiliais, elektromobiliais ir taip toliau, - sakė vyras. - Iš tiesų mes žiauriai skriaudžiame gamtą. O juk galėtume keliauti ekologišku transportu."    

Jautė diskomfortą

Buvo laikas, kai žinoma aktorė Eglė Jackaitė nemanė, kad galėtų apsieiti be automobilio. Tačiau nutiko taip, kad ji prarado teisę vairuoti. Praėjusią vasarą teismo sprendimu E.Jackaitei buvo skirta 3 tūkst. litų bauda. Be to, moteris trejiems metams neteko vairuotojo pažymėjimo. Tokia bausmė skirta už tai, kad ji savo visureigiu apgadino kitą automobilį ir pasišalino iš avarijos vietos.

Aktorė pasakojo, kad automobilis buvo jos kasdienybė. "Galima sakyti, kad net save apvogdavau. Nors iki parduotuvės - tik keletas žingsnių, sėdi ir važiuoji. Taip buvau pripratusi", - sakė ji. Išėjusiai iš namų sėsti prie vairo aktorei buvo tarsi atsikėlusiai ryte apsirengti. Kai neteko vairuotojo pažymėjimo, iš pradžių ji jautė diskomfortą. "Patyriau šoką, todėl teko "prisijaukinti" situaciją, - tvirtino pašnekovė. - Natūralu, nes turiu apie 20 metų vairuotojos stažą. O pastaruosius 15 metų važinėjau ypač intensyviai." Taigi E.Jackaitei dienos reikalus teko dėliotis kitaip, negu buvo pripratusi. Turėjo iš anksto planuoti laiką, kad galėtų gyventi įprastą gyvenimą, bet be galimybės sėsti prie vairo.  

R.Cicėnui teks pailsėti nuo automobilio vairavimo. / TV3 archyvo nuotrauka

"Esu optimistė"

Vis dėlto E.Jackaitė teigė, kad nėra padėties be išeities. "Anksčiau sakydavau: be automobilio - kaip be rankų, - prisiminė pašnekovė. - Dabar atsisakau šio posakio. Turiu ir rankas, ir kojas. Ir esu sveika. O tai - visų svarbiausia."

E.Jackaitė į dabartinę situaciją žvelgia filosofiškai. "Žmogus yra tokia būtybė, kuri neprapuola, prisitaiko prie aplinkybių, - teigė aktorė. - Galima būtų raudoti ir manyti, kaip viskas blogai. Tačiau gyvenu toliau ir randu savotiškų pliusų. Tokia mano prigimtis - esu optimistė. Einu į priekį, o ne atgal. Ir randu išeitį. Tarkime, jei nėra galimybės vairuoti, atsiras vairuotojas." Aktorė sakė nenorinti leistis į detales, bet patikino, kad kai reikia, yra kas paveža.  

Keliavo traukiniu

Anksčiau jai nebuvo būtinybės naudotis viešuoju transportu. Dabar, esant reikalui, E.Jackaitė juo pasinaudoja. "Kai rytą vakarą būna repeticijos, reikia važiuoti iki Žvejų kultūros rūmų, kur pastaruoju metu jos vyksta, ir grįžti namo. O grafikas labai įtemptas", - pasakojo klaipėdiškė aktorė. E.Jackaitė patenkinta, kad rado patogų būdą važiuoti. "Pereinu per gatvę, nelaukdama nė dviejų minučių pakeliu ranką, sustabdau mikroautobusą ir parvažiuoju iki pat namų", - teigė ji. Tokiu būdu aktorė keliavo jau ne kartą. Buvo atvejų, kai grįždavo taksi automobiliu.      

"O kartą važiavau traukiniu. Iš pažįstamų žmonių buvau girdėjusi gerų atsiliepimų apie maršrutą iš Klaipėdos į Vilnių. Taigi visi trys - aš ir vaikai - jį išbandėme. Anksti ryte sėdome ir pajudėjome.  Vaikai traukiniu važiavo pirmą kartą, o aš nebepamenu, kiek metų taip nekeliavau. Buvo labai smagu. Skaitai knygą. Atneša arbatos. Traukinukas sau dunda. Vairuoti nereikia. Tikra atrakcija", - džiugiai pasakojo E.Jackaitė. Pasak moters, nors traukinys važiuoja apie penkias valandas, laikas neprailgsta. Yra ką veikti - galima ką nors skaityti arba naudotis internetu per kompiuterį ar mobilųjį telefoną, bendrauti su vaikais, dairytis po langą.     

G.Janušas net patenkintas, kad dabar nebereikia sėsti prie vairo, todėl kitų vežamas gali pamiegoti. / Ritos Stankevičiūtės nuotrauka

Pamato daugiau

Kokių dar teigiamų dalykų pastebėjo šiuo metu nevairuojanti E.Jackaitė? "Kartais pasijuntu taip, lyg būčiau studentė. Pastaruoju metu pamatau nepalyginti daugiau, - tvirtino ji. - Kai būnu Vilniuje, dažniau pasivaikštau, ypač po senamiestį. Nereikia galvoti, kur pastatyti automobilį, o vėliau skubėti jo pasiimti." E.Jackaitė sakė, kad suplanuoja laiką ir maloniai jį leidžia. Vaikštinėdama dairosi aplinkui - į žmones, architektūrą, gamtą. "Matau gelstančius ir krintančius medžių lapus", - įspūdžiais dalijosi pašnekovė.

E.Jackaitė mano, kad kai vėl galės pati vairuoti, šito nepamirš ir vaikščios daugiau negu anksčiau. "Manau, mes per daug skubame gyventi, - sakė ji. - Būna, kad lauki iki paskutinės minutės, tada sėdi prie vairo ir leki. Važiuoji iš taško A į B ir atgal. Ir viską darai paskubomis. O dabar labiau planuoji laiką - jis tarsi išsitempia. Regis, ir diena tampa ilgesnė, ir pamatai daugiau. Taigi atrandi gražių dalykų."  

Klausiama nuomonės apie Tarptautinę dieną be automobilio, E.Jackaitė sakė primestų dalykų nemėgstanti. Tačiau ji mano: verta priminti žmonėms, kad bent kartą per metus galima apsieiti be tokio transporto. "Būtų gerai, jei jie pastatytų automobilius ir persėstų ant dviračių arba tiesiog eitų pasivaikščioti, - sakė pašnekovė. - Tada jų gyvenime atsirastų daugiau įvairovės."   

Nuveža draugė

Dainininkas Gaudentas Janušas, išgarsėjęs per nacionalinę "Eurovizijos" atranką su daina "Man nereikia nieko", taip pat yra laikinai praradęs teisę vairuoti. 2010 metais teismo sprendimu vairuotojo pažymėjimo jis neteko ketveriems metams. Vyrui dar buvo skirta 4,5 tūkst. litų bauda. G.Janušas buvo nubaustas už tai, kad sostinės gatvėmis vairavo neblaivus ir buvo neatidus - pajudėjęs atgal atsitrenkė į stovintį automobilį. Per įvykį buvo apgadintos abi transporto priemonės. Prisimindamas šią istoriją dainininkas apgailestavo, kad tądien jam nereikėjo sėsti prie vairo. "Nuėjau į svečius, ten buvo švenčiamas jubiliejus, - prisiminė pašnekovas. - Mane įkalbėjo pakelti taurelę. Tada buvo antra, trečia..." Kadangi su mylimąja, kaip teigė vyras, buvo "apsikandžioję", jis nusprendė nuvažiuoti susitaikyti. Skubėdamas, galvodamas apie brangiąją, Gaudentas ir padarė avariją.

Šią pamoką dainininkas išmoko. "Vairuotojo pažymėjimo netekau, bet merginą susigrąžinau", - šypsojosi Gaudentas. Dabar svarbiais reikalais dažniausiai jį nuveža mylimoji Inga. "Todėl vairuotojo pažymėjimo man nereikia", - linksmai sakė pašnekovas. Taigi gyvenimas pasidarė ne sudėtingesnis, bet, priešingai, paprastesnis.  

E.Jackaitė teigė radusi daug malonių dalykų, kai prarado teisę vairuoti automobilį. / LŽ archyvo nuotraukos

Atkrito rūpesčių

Gaudentas teigė apskritai laiką leidžiantis namie. Čia jis kuria muziką, groja, dainuoja. O tokių reikalų, dėl kurių reikėtų kur nors važiuoti, pasitaiko retai. Nedidelius atstumus mieste jis tiesiog nupėdina. "Jeigu reikia su kuo nors susitikti, šalia namų yra kavinė. Į parduotuvę nueinu per dvi minutes, - sakė atlikėjas. - O pas mamą, kuri gyvena Jurbarke, galiu ir autobusu nuvažiuoti."

Vyras prisiminė, kad buvo pripratęs prie automobilio, jam buvo sunku įsivaizduoti, kaip galėtų be jo apsieiti. "Anksčiau pas mamą važiuodamas pats vairuodavau. Regis, būdavau pailsėjęs, bet važiuojant pradėdavo imti miegas. Tada turėdavau sustoti 5-10 minučių, pabūti užmerkęs akis, po to kavos išgerti, - pasakojo dainininkas ir juokėsi: - O dabar mane veža, todėl kelyje galiu ramiai pamiegoti, paknarkti iki pat tos vietos, kur reikės išlipti."  

G.Janušas linksmai paaiškino, kaip jam dabar gera gyventi. Atkrito daug rūpesčių - automobilio nereikia plauti, prižiūrėti, remontuoti...

Elektriniu paspirtuku

Gaudentui patinka ir kitokios transporto priemonės. Dainininkas sakė turįs ir dviratį, ir elektrinį paspirtuką. Vasarą su malonumu juos išsitraukia. "Paspirtuku važinėjuosi po Verkių parką, - pasakojo G.Janušas. - Nuvažiuoju takeliu ir tada riedu Žaliųjų ežerų link. Smagu, tik kojas paskausta, nes tenka stovėti įsitempus. Jei atsipalaiduosi, nugriūsi." Dviratį jam taip pat patinka minti gamtos aplinkoje.  

Automobilio Gaudentas pats nevairuoja jau dvejus metus. Dainininkas šypsojosi, kad jam negresia pažeisti taisyklių ir už tai mokėti pinigų, kurie iš dangaus nebyra. Klausiamas, ką mano apie Tarptautinę dieną be automobilio, G.Janušas sakė: "Jei kažkas sugalvojo tokią akciją, tegul ji būna. Viskas, kas teikia gėrį, yra puiku, taip pat ir Tarptautinė diena be automobilio. O aš nevairuoju ir oro negadinu, neteršiu."      

"Tiesiog apie tai nemąstau"

Populiarus aktorius Ramūnas Cicėnas, klausiamas, kokiu transportu naudojasi netekęs vairuotojo pažymėjimo, buvo nekalbus. Buvo smalsu, ar sudėtinga gyventi prie automobilio pripratusiam žmogui, kai jis nebegali pats sėsti prie vairo? "Nieko sudėtingo, viskas gerai, - santūriai sakė aktorius. - Taip, automobilis buvo mano kasdienybė. Kokiu transportu dabar keliauju? Įvairiu. Naudojuosi ir viešuoju transportu. Tiesiog apie tai nemąstau - su mašina ar be mašinos. Kaip atsitiko, taip atsitiko." R.Cicėnas teigė, kad pradėjo dažniau vaikščioti pėsčias.

Maždaug prieš metus aktorius, būdamas neblaivus, nesuvaldė automobilio ir padarė avariją. Sostinėje po vidurnakčio vairuodamas automobilį R.Cicėnas trenkėsi į šviesoforą ir jį nuvertė. Per eismo įvykį žmonės nenukentėjo. Populiarus vyras vairuotojo pažymėjimo neteko ketveriems metams. Teismas taip pat skyrė nemenką baudą - 4,5 tūkst. litų. Nors R.Cicėnas prašė švelnesnės bausmės, tikino, kad labai gailisi, jo skundas buvo atmestas.      

J.Kairys žadėjo skraidyti ir važinėti triratuku, jei negalės važiuoti automobiliu.

Nusipirko dviratį

Neseniai kompozitorius Deivydas Zvonkus prarado teisę vairuoti automobilį. Vyras kelių policijos pareigūnų pavasarį buvo pričiuptas prie vairo neblaivus. Gegužės pradžioje teismas nusprendė, kad pramogų pasaulio atstovas turi sumokėti 1250 litų baudą ir vieniems metams neteko vairuotojo pažymėjimo.    

Net nelaukdamas oficialaus teismo sprendimo, "suspenduojančio" vairuotojo teises, D.Zvonkus skubiai nusipirko dviratį, o automobilį ilgo poilsio pastatė į garažą. Prisiminęs dar vaikystėje įgytus važiavimo dviračiu įgūdžius, dainų kūrėjas ir vėl jaučiasi mobilus - šia transporto priemone vyksta visur, kur tik prireikia.

Vyrui smagiausia važinėti miško keliukais, kur aplinkui netyko joks netikėtas pavojus. Pasak D.Zvonkaus, dviračio jis nevadintų nesaugia transporto priemone. "Saugi arba nesaugi gali būti tik eismo aplinka. Manau, kad važiuojant autostrada prieš eismą bet kuri transporto priemonė būtų nesaugi, ne tik dviratis", - nusišaipė vyras.

Turi kandidatų į vairuotojus

Rugsėjo pradžioje Europos ir pasaulio akrobatinio skraidymo čempionas Jurgis Kairys buvo pripažintas kaltu dėl prieš metus sukeltos avarijos. Teigiama, kad J.Kairys iš pirmos eismo juostos įvažiavo į antrąją ir užkirto kelią ten važiuojantiems dviem motociklininkams. Vienas jų nukrito ant žemės ir susižalojo. Teismas lakūnui skyrė 2,6 tūkst. litų baudą ir atėmė teisę pusantrų metų sėsti prie automobilio vairo. Tačiau tai dar ne pabaiga, nes, apskundus nuosprendį, jį turės nagrinėti aukštesnės instancijos teismas.

Ką darys J.Kairys, jei neteks galimybės vairuoti automobilio? "Skraidysiu - tai yra skirtingos teisės. Gal kas nors užsimanys ir licencijas atimti, kreipsis į kokį kitą teismą? Gal prašysiuos į vaikų darželį - mokysiuosi triratuku važinėti", - šaipėsi po posėdžio su žurnalistais bendraudamas lakūnas.

LŽ J.Kairys sakė, kad automobilis yra jo kasdienybė. Lakūnas važiuoja į aerodromus, veža reikalingas lėktuvo detales. "Dabar turiu keletą kandidatų į vairuotojus", - tikino vyras. Jis teigė, kad galėtų vežioti žmona. Vaikai, anot pašnekovo, turi savo rūpesčių. "Gal reikėtų įsitaisyti meilužę, kad vairuotų? Štai taip šeimos ir griūva", - su humoru kalbėjo J.Kairys.

Lakūnas teigė, kad prie automobilio vairo jis praleidžia daugiau laiko negu prie lėktuvo vairalazdės. Tačiau skraidydamas įveikia nepalyginti didesnius atstumus negu važiuodamas mašina.

Dar lakūnas sakė, kad turi dviratį. "Mėgstu ir slidinėti, bet vasarą nėra sniego, - sakė J.Kairys ir vėl pasišaipė: - Žiemą galėčiau prie lėktuvo keliauti slidėmis." Taip jis bandė įsivaizduoti, kaip reikėtų judėti, jei netektų teisės vairuoti automobilio. "Visų prašau: padėkite sugalvoti, kokia transporto priemone galėčiau naudotis", - ironiškai kreipėsi garsus akrobatinio skraidymo meistras.  

Apie dieną be automobilio

Pirmą kartą akcija "Mieste - be savo automobilio" buvo surengta Prancūzijoje 1998 metais. 2000-aisiais ji surengta jau 760 Europos miestų. 2001 metų gruodžio 8 dieną Berlyno aplinkosaugos akademijoje buvo įvertinti pirmųjų akcijų "Mieste - be savo automobilio" rezultatai ir pasirašyta visų šalių, dalyvaujančių šioje akcijoje, aplinkos ministrų deklaracija. Tarp šių šalių - ir Lietuva. Nuo tada rugsėjo 22-oji paskelbta Tarptautine diena be automobilio.

Šią dieną siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į neigiamą transporto poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai, patiems prisidėti prie švarios aplinkos išsaugojimo. Lietuvos miestuose aplinka ypač užteršta nuo daugybės senų (10-15 metų senumo) automobilių. Be to, ne mažesnė problema ir eismo saugumas. Lietuvoje avarijose žūsta gerokai daugiau žmonių nei kitose Europos šalyse.

Gyventojai raginami bent šią dieną mieste išsiversti be automobilio, ieškoti kitokių susisiekimo priemonių - eiti pėsčiomis, važiuoti dviračiu. Vilniuje rengiami pažintiniai žygiai dviračiais, riedučiais, laivu Nerimi.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"