TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Buvęs inžinierius fotografuoja tiltus

2007 02 03 0:00
Fotomenininkas Vytautas PLETKUS įsitikinęs, kad menas iš tikrųjų išlaisvina žmogų.
Nuotrauka: © "Lietuvos žinios"

Kauniečiui fotomenininkui Vytautui Pletkui tiltai yra vieta, kur bėga nuo kasdienio chaoso. Ir ne tik fotografuoti. Nors šio meno trauka buvo tokia stipri, kad po dvidešimties metų pauzės grįžo prie fotografijos ir nuo 2002 metų ėmė rastis vienas po kito darbų ciklai.

Po ilgo tylėjimo fotomenininkas Vytautas Pletkus kaip fotografijos objektą atrado tiltus. Pirmąjį fotografavo Kauno Aleksoto tiltą, tačiau nė vieno iš tų darbų nėra parodoje "Priartėjimas", šią savaitę atidarytoje A.Mickevičiaus viešojoje bibliotekoje Vilniuje. Pasak parodos autoriaus, dabar jis tiltus mato visai kitaip ir visai kitaip nori tą matymą perteikti darbų cikle "Kauno tiltai", iš kurio per dvidešimt darbų buvo atrinkta parodai.

Kito kranto link

Menotyrininko Tomo Pabedinsko įsitikinimu, "Kauno tiltai" - ryškiausias Pletkaus fotografijų ciklas, labai tiksliai pristatantis ir patį menininką, ir jo kūrybos metodą. Fotografas įdomiai eksperimentuoja spalvomis ir jo darbai parodo, kad spalvotoji fotografija taip pat gali būti tikrai meninė. Darbų kompozicijos tikslios, racionaliai apgalvotos, o pasirinktas fotografuoti objektas - tiltai tiksliai atitinka menininko kūrybos braižą. Daug architektūrinių, geometrinių, tikslių formų, kuriomis galima sukurti iš tikrųjų įdomias kompozicijas fotografijai ir labai aiškiai save išreikšti, naujai atskleisti tiltų grožį.

Pačiam menininkui tiltas yra svarbus ir kaip simbolis - ėjimo į kitą krantą, nežinomybę, tylą, būties, gyvenimo prasmės apmąstymas. Ekspozicijoje yra viena fotografija, kurioje tilto net nematyti. Autorius prisipažino, kad fotografuodamas labiau mėgsta parodyti tai, kas už kadro, o ne kadre. Ir ta paslaptimi darbai traukia.

Gal ir ne visus Kauno tiltus menininkas nufotografavo, nes jų, kartu su viadukais, būtų daugiau kaip trisdešimt. O ir nufotografuotieji darbuose kažin ar taip lengvai atpažįstami net pačių kauniečių, nors fotografo archyve visi tiltai tiksliai įvardijami.

Lakoniška ir aiški mintis

Mažus tiltelius menininkas fotografuoja kitaip. Jo įsitikinimu, nespalvota fotografija labiau tinka atskleisti tai visiškai kitai erdvei, kitam masteliui ir nuotaikai tose vietose prie mažų upelių. Pats senosios architektūros, įamžinamos cikle "Išeinantys", vaizdas, fotomenininko akimis, priartėja prie grafikos ir spalva tampa nereikalinga.

Nors ir spalvotose fotografijose dažni vos įžiūrimi pustoniai. Spalvos tarsi ištirpsta rūke. Lakoniškumą mėgstančio menininko darbuose rūkas naikina nereikšmingas detales ir kaip simboliai skleidžiasi intensyvi žalia arba raudona spalvos. Mintis, pasak Pletkaus, turi būti aiški ir lakoniška.

"Būna rytų, kai per rūką išeinu iš namų ir spontaniškai nuvažiuoju prie kurio nors tilto, tačiau galiu pravaikščioti net neišsitraukęs fotokameros iš krepšio. Reikia atitinkamos nuotaikos ir, aišku, šviesos. Būna, kad pavėluoju - rūkas ten jau išsisklaidęs", - pasakojo pašnekovas.

Menininkas daug fotografuoja naktį, paryčiais. "Naktinis Kaunas", taip pat spalvotų fotografijų ciklas, dabar eksponuojamas Kauno menininkų namuose.

Fotografuoti mintyse

Vytautas Pletkus gimė 1955 metais inžinierių chemikų šeimoje Vilniuje. Studijavo tuometiniame Vilniaus inžineriniame statybos institute pramoninę ir civilinę statybą. Baigęs studijas išvažiavo dirbti į Kauną, bet inžinieriaus darbas buvo susijęs su komandiruotėmis po visą Lietuvą. Dar studentas pradėjo fotografuoti. Dalyvavo grupinėse parodose.

"Vėliau - buitis, šeima, kaip dažnai jaunam fotografui pasibaigia, - juokėsi pašnekovas. - Vėl pradėjau fotografuoti iš vidinio poreikio, kurio negaliu tiesiog paaiškinti. Nors tikrai galiu pasakyti, kada tai įvyko - 2002 metų pavasarį."

Tais metais, kai nefotografavo, menininkas nuolat lankė fotografijos ir dailės parodas. Iš vizualiųjų menų jam labai artima tapyba. Tiesa, šeimą fotografavo ir, kaip pats pripažįsta, net į tą vadinamąją mėgėjišką fotografiją žiūri reikliai - nemėgsta banalių vaizdelių. Ir, žinoma, visada fotografavo mintyse, kai tiesiog akis fiksuoja vaizdus. Kaip ir dabar, kai ką nors pamato vaikščiodamas be fotoaparato.

Prisijaukintas Kauno

Pašnekovas pripažino, kad inžinieriaus patirtis turėjo įtakos jo kaip fotografo matymo tikslumui, meninės kalbos švarumui. Nors jau penkiolika metų nedirba statybose - yra smulkusis verslininkas.

"Ir Vilnius man kuo toliau, tuo svetimesnis, - apie gimtąjį miestą kalbėjo dabartinis kaunietis. - Nors iš pradžių širdis verkė, gal dėl to ir nefotografavau. Buvo svetima aplinka, tačiau Kaunas mane per tiek metų paprasčiausiai prisijaukino. Juk be meilės tų darbų nepadaryčiau. Tik su meile. Tam, ką darai, ir tam, ką matai."

2003 metais Pletkus buvo priimtas į Lietuvos fotomenininkų sąjungą.

Svarbesni fotografo darbų ciklai būtų "Piliakalnio kaimo žmonės" (1979-1983), "Invazijos" (2002-2004), "Naktinis Kaunas" (2002-), "Kauno tiltai". Menininką domina miesto ir gamtos santykis, o jo darbus apibendrintai būtų galima pavadinti urbanistiniais peizažais. Dabar lygia greta kuriami "Naktinio Kauno", "Kauno tiltų" ir "Išeinančių" ciklai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"