TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Fotomenininko R.Požerskio tiesa apie moterį

2010 03 06 0:00
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Teko laukti nei daug, nei mažai. Vienas tituluočiausių fotomenininkų, Nacionalinės premijos laureatas Romualdas Požerskis, praėjus beveik keturiasdešimčiai metų, pagaliau išsakė visą tiesą apie tai, ką visada vengė sakyti.

Nuo 1978 metų R.Požerskis kūrė aktus, bet daugelį nuogų moterų meninių nuotraukų niekam nerodė ir apie jas nieko nepasakojo. Vis dėlto fotografavo tikėdamas, kad galbūt kada nors paskleis tas nuotraukas į viešumą.

Pirmenybė - atlaidams.

"Viskas gyvenime yra laikina, išskyrus šviesą", - sako kaunietis fotomenininkas R.Požerskis, kurio vardas labiausiai siejamas su tokiais garsiais ciklais kaip "Pergalės ir pralaimėjimai", "Atlaidai", "Senamiesčiai", "Paskutiniai namai". O daugelis moterų aktų į jokius ciklus nepateko.

Dabar, galima sakyti, jau pateko. Fotomenininkas visų 62 pozavusių merginų aktus sudėjo į kol kas vienintelį jo kūrybos albumą "Miražų dosjė". Surengta ir to paties pavadinimo paroda Vilniuje, "Prospekto galerijoje". Beje, su ženklu "S" - vaikams iki 14 metų durys į galeriją neatsivertų.

Čia viskas vien apie moterį, daugelio menininkų neįmintą mįslę. "Kai manęs tradiciškai klausia, kodėl jaunystėje pradėjau fotografuoti aktus, turiu į tai labai aiškų atsakymą. Mano fotografija susijusi su mirtimi. Labai sukrėtė nelaimingas įvykis: vieną dieną fotografavau merginą, o kitą rytą ji jau gulėjo karste. Koks trapus yra gyvenimas ir kokia tvirta šviesa", - kalba R.Požerskis.

Vis dėlto šviesos menininko gyvenime yra daugiau negu tamsos. R.Požerskio žmona Virginija visada suprato vyro kūrybą ir niekada jam nepavydėjo, kai fotografavo jaunas ir dailias merginas. Per visą jų bendrą gyvenimą, kai 1979 metais sumainė žiedus.

Paradoksalu, tačiau Romualdas savo kūryboje pirmenybę teikė ne aktams, o atlaidams, nors lygiagrečiai fotografavo ir juos. "Vaikai buvo maži, bet manęs beveik kiekvieną sekmadienį nebūdavo namie - važiuodavau fotografuoti atlaidų. Aktai buvo ne svarbiausi. Tačiau nei manęs, ne žmonos niekada niekas neklausė, kaip pavyko tiek metų darniai išgyventi. Aš taip pat galėčiau paklausti jos, kodėl išleisdavo mane fotografuoti atlaidų ir nepykdavo dėl to, kad nesu šalia", - pasakoja R.Požerskis.

Prilygsta ikonai

Yra dar viena detalė, kuri iš dalies paskatino fotomenininką jaunystėje kibti į vis dar tabu laikomą fotografijos žanrą apie nuogą moterį. Kaune, viename Kęstučio gatvės namų, kuris buvo remontuojamas, Romualdas visiškai atsitiktinai aptiko senų aktų negatyvų ir 1939 metų kovo 23 dienos "Lietuvos žinių" laikraštį. Jame buvo išspausdintos tos nuotraukos. Beje, jų autorius nežinomas.

Tai buvo prieš daug metų nepriklausomoje Lietuvoje. Tos senos aktų nuotraukos dabar keliauja kartu su R.Požerskio knyga ir yra tarsi liudininkės, kad aktai, nesvarbu, kiek juos peiktume ir koneveiktume, bus fotografuojami ir tuomet, kai mūsų nebeliks.

"Mane stebina, kodėl šių dienų jaunieji fotomenininkai vengia fiksuoti gražias jaunas merginas. Gal jie ko nors prisibijo? Nesutikčiau su nuomone, kad aktai - anų laikų atgyvena, pasenę ir niekam neįdomūs, kai tiek daug visur perpildyta erotikos ir sekso. Tačiau reikia skirti ribą tarp meninės fotografijos ir pornografijos, nors tai padaryti labai sunku. Kur ta riba baigiasi, niekas negali pasakyti. Man nieko nėra didingiau, nei rodyti žmogų", - tvirtina R.Požerskis.

Moters grožis, pasak Romualdo, prilygsta ikonai. "Jei kuri nors aktų nuotrauka taptų kaip ikona, tai būtų pats didžiausias mano kūrybos įvertinimas", - prisipažįsta jis.

Fotografavo ne visas

Paprastai pats fotomenininkas lieka už kadro nematomas. Akto nuotrauka - tai tarsi tylus autoriaus ir modelio suokalbis. Kas iš to pavyks, gali žinoti tik jie.

Garsūs pasaulio fotomenininkai stengiasi įvardyti savo modelius kaip lygiaverčius kūrybos partnerius. Tai labai svarbu ir R.Požerskiui. Visos 62 merginos - gyvi žmonės, turintys savo likimus ir gyvenimo patirtį.

Autorius ir dabar su kai kuriomis damomis pabendrauja, žino, ką šios veikia, kaip susiklostė jų gyvenimas. Monika gyvena Kaune, augina dukterį. Su Elma kartą atsitiktinai buvo susitikęs Čikagoje. Ji mėgsta keliauti. Audra buvo ne tik R.Požerskio modelis. Jos aktus fotografavo šių metų Nacionalinės premijos laureatas fotomenininkas Romualdas Rakauskas ir dar vienas kaunietis fotomenininkas Aleksandras Macijauskas. Taip atsirado paroda "Trys plius viena", kuri sėkmingai apkeliavo vos ne visą Lietuvą. Šis ciklas taip pat atsidūrė albume "Miražų dosjė".

"Tiesa, fotografuoju ne visas moteris, kurios galbūt norėtų, kad jas įamžinčiau. Gaunu elektroninių laiškų, bet į juos visiškai nereaguoju. Negaliu dirbti, jei nėra idėjos. Mano buvę modeliai - protingos, išmintingos ir išsilavinusios merginos. Kai kurios turi savo šeimas, yra geros mamos", - tikina R.Požerskis.

Kam nors iš keršto

Ar iš tiesų nė viena jų, tokių žavių ir gundančių, fotomenininkas nesusiviliojo? Ar tikrai išliko tyras?

"Jei būtų atsitikę kitaip, nebūtų buvę mano aktų. Visuomet jaučiu ribą, kur yra mano gyvenimas ir kūryba. Niekada to nepainioju. Gal todėl tiek metų darniai ir ramiai nugyvenau su žmona, užauginome du vaikus. Stengiausi nesuteikti jai pagrindo suabejoti mano jausmais", - atvirai prisipažįsta Romualdas.

Kiekvienas menininkas turi savo mūzą. Poetai ar dailininkai, skirtingai nei fotomenininkai, atvirai jų visuomenei neparodo ir neatskleidžia. "Ne tik fotografuoju merginas, bet dar pasakau ir jų vardus. Jei kas mano, kad visiems išrengiu savo modelius, norėčiau su tuo nesutikti. Priešingai, fotografuodamas aktus pats vidumi apsinuoginu prieš visus. Niekada merginų nežeminau ir iš jų nesišaipiau. Nedariau to, ko jos pačios nenorėtų daryti. Nuogas kūnas jau savaime yra smalsumo objektas. Tačiau saldūs aktai - ne man. Mano modeliai nesišypso, nėra gašlūs ir nepraveria burnos, nors tai irgi gali būti erotiška", - aiškina pašnekovas.

Kodėl merginos norėjo būti jo modeliais, autorius niekada iki galo nesužinos. Gal siekė išreikšti save, o gal kitiems parodyti, kokios yra gražios? Dar galbūt kam nors iš keršto?..

Susapnavo "Playboy"

Moteris ir šviesa. Moteris ir gamta. Moteris ir daiktai. Fotomenininkas sako, kad jį supanti aplinka visada veikė. Moteris toje aplinkoje dar labiau papildo tai, kas buvo sumanyta. "Vis dėlto pirmenybę nuotraukoje teikiu šviesai. Ji yra visko, kas gyvenime svarbiausia, ašis", - pabrėžia Romualdas.

Bet ar galima moterį išrengti kitoje erdvėje, tarkime, tokioje šventoje vietoje kaip bažnyčia? Albumo skyriuje "Nykstantis dvaras" yra keletas abejonių keliančių ir gana drąsių nuotraukų - nuogos moters fone matyti apleistos ir griūvančios medinės cerkvės bokštas su kryžiumi. Kas tai, ar ne šventvagystė?

R.Požerskis sako, kad visų pirma reikia išsiaiškinti, kas yra akto modelis. "Man nuoga moteris asocijuojasi su gyvybės nešėja, motinyste. Ta vieta yra ypatinga - šalia Lietaukos upelio, dešiniojo Neries intako, iš kurio pavadinimo, manoma, kilęs Lietuvos vardas, išliko buvusio Perelozų sentikių kaimo griuvėsiai, keletas apleistų namų ir cerkvė.

Prieš trisdešimt metų sapnavau, jog medinėje bažnytėlėje fotografuoju aktus žurnalui "Playboy". Pabudau kaip po baisaus košmaro. Atsitiko taip, kad po daugelio metų iš tiesų fotografavau aktus apleistoje bažnyčioje. Tačiau ne "Playboy" žurnalui (šypteli). Ten fotografuodamas aktus turėjau galvoje ne religines tiesas, o tai, kad nauja gyvybė turėtų prikelti šį apleistą ir iš senovės laikų žinomą kaimą naujam gyvenimui. Kai kada prisikėlimo stinga ir Lietuvos tautai. Apie jokią šventvagystę nėra nė kalbos", - tikina autorius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"