TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

J.Kairys: "Inteligencijos į degalų baką neįpilsi"

2013 09 21 6:00
"Žodis "laisvė" man labai brangus", - sakė J.Kairys. Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Šią savaitę garsus Lietuvos akrobatinio skraidymo meistras Jurgis Kairys dalyvavo aviacijos renginyje Kinijoje, per kurį žuvo amerikiečių lakūnas ir keleivė. Dar prieš tai duodamas LŽ interviu lietuvis sakė, kad kolegų noras ore žaisti gladiatorius gali nuskraidinti į nežinią, iš kurios nebegrįžtama.

Kaip rašė spauda, pavojingai pilotavęs amerikietis lakūnas Davidas Riggsas ir kartu su juo skridusi vertėja žuvo per Kinijoje surengtą aviacijos šventę "Shen Yang", kurioje dalyvavo ir J.Kairys. „Šis lakūnas per treniruotę pavojingai skraidė pagal iki galo neparuoštą grupinę skrydžių programą, skrido pro kitą lėktuvą labai arti jo, nematydamas ir nesuprasdamas, kad rizikingai elgiasi, nepaisė skrydžių vadovų nurodymų“, - portalui "Delfi" pasakojo lietuvis.

Valdoma rizika

J.Kairys yra lietuvių lakūnas, aviacijos konstruktorius, akrobatinio skraidymo meistras, Europos ir pasaulio akrobatinio skraidymo čempionas, daugkartinis pasaulio čempionatų prizininkas bei nugalėtojas, laimėjęs daugiausia FAI Pasaulio taurės (Grand Prix) varžybų. Ką jis mąsto apie riziką ir pavojų? "Kai eini tamsoje, nežinai, kur koją pastatysi. Panašiai būna ir dirbant kokį nors darbą. Rizikuoji, jei ko nors nežinai arba jei darai ką nors, ko nesupranti, - kiek anksčiau LŽ kalbėjo lakūnas. - Skrendant lėktuvu rizika gali būti valdoma arba ne. Lemia ir žmogaus faktorius, tarkime, kai trūksta pasiruošimo. Jei jis suvokia situacijos rimtumą, riziką gali valdyti. Esu matęs, kaip per akrobatinius skrydžius jauni lakūnai stengiasi žaisti gladiatorius. Nori pasirodyti. Tačiau pasiruošimo trūksta. Kai kuriais atvejais tai baigiasi labai nevykusiai." J.Kairys kartais pataria taip nedaryti, nes jie gali nuskristi į tokią nežinią, iš kurios nebegrįžtama, bet jaunimas ne visada tai suvokia. "Visko žinoti neįmanoma, bet pats stengiuosi, kiek galiu, kad būtų saugu", - teigė lakūnas.

Vyresnės kartos lakūnai turi bagažą žinių, išmanymo ir patirties, todėl nerizikuoja kaip be galvos, o viską atlieka meistriškai. Pasak J.Kairio, mūsų krašto senosios kartos lakūnai pasižymėjo inteligencija, išprusimu, patriotiškumu, aviacija anuomet vystėsi. Dabar to nebėra, nes... "Inteligencijos į degalų baką neįpilsi", - teigė akrobatinio skraidymo meistras.

Skrydis J.Kairiui yra poilsis ir malonumas. /LŽ archyvo nuotrauka

Po pertraukos - intensyvios treniruotės

Jei ilgesnį laiką nekyla į dangų, diskomforto lakūnas nejaučia. Sakė, kad jaučiasi normaliai. "Žiemą kurį laiką neskraidome, nes būna šalta, lėktuvai nešildomi, o sirgti nesinori", - pasakojo J.Kairys. Beje, jis teigė, kad neskraidęs žiemą nuo lėktuvo atpranta. Prisimiršta įgūdžiai. Tada kurį laiką tenka treniruotis, kol pasiekia turėtą lygį. Skraidymą J.Kairys lygino su muzikanto grojimu: jei šis ilgai neskambins instrumentu, reikės laiko, kol vėl galės virtuoziškai atlikti kūrinius. Arba su krepšininku, kuris, ilgesnį laiką nebuvęs aikštelėje ir nežaidęs, kamuolio į krepšį neįmestų.

"Tačiau mes, lakūnai, žaidžiame kitus žaidimus, - tvirtino akrobatinio skraidymo meistras. - Reikia daug skraidyti, įgauti formą, kad galėtum atlaikyti krūvius, o koordinacija būtų gera." Kai įgūdžiai grįžta, anot J.Kairio, lėktuve jis vėl sėdi kaip įprastoje darbo vietoje. "Tada dirbu jausdamas didelį malonumą, - teigė jis. - Ir norisi, kad būtų kuo įdomiau ir sudėtingiau."

J.Kairys tvirtino, kad jauni lakūnai būna romantikai, trokšta adrenalino. "Ir aš turbūt toks buvau", - pripažino jis. Tačiau dabar patyręs akrobatinio skraidymo meistras gyvena realybėje, kitaip supranta laiko vertę. Jis prisimena, ką nuveikė, kokių rezultatų pasiekė, kokių klaidų galbūt padarė ir kokios iš viso to išvados. J.Kairiui dėl sėkmės galva nesvaigsta. "Viskas prasideda nuo mąstymo bei filosofinių dalykų ir ateina su patirtimi", - sakė garsiausias Lietuvos lakūnas.

Valdžios abejingumas

J.Kairys apgailestavo, kad mūsų šalyje nesirūpinama lakūnų, Lietuvos rinktinės parengimu. "Pats parvažiuoju iš varžybų ir matau - niekam to nereikia, - teigė jis. - Kartais užmiršta net pasveikinti. Nors grįžtu, tarkime, su pasaulio čempionato medaliu." Akrobatinio skraidymo meistras patikino, kad ne gėlių ar gražių žodžių reikia. J.Kairio teigimu, turėtų būti sporto politika ir valstybei tais reikalais derėtų rūpintis labai atsakingai: "Jei Sporto departamentas ir Olimpinis komitetas daro tik tai, ko jiems reikia, - tai nėra garbinga ir sąžininga kitų sporto šakų atžvilgiu." Lakūnas įvardijo ir kitą problemą. Kalbėdamas apie aerodromus, Lietuvą jis vadino barbarų kraštu. J.Kairiui nesuvokiamas toks abejingumas. "Įteisinti galbūt keturi tarptautiniai aerodromai", - sakė J.Kairys.

Lietuvos aviacijos šventes jis apibūdino kaip vargo vakarienę. "Vilniuje žmonės skundėsi, kad per dieną net nesugebėjo rasti, kur nusipirkti vandens. Dūstama spūstyse, o atidaryti tik vieni vartai. Kokia čia šventė? Nesusipratimas", - teigė J.Kairys. Lakūnas turi su kuo palyginti, nes dalyvauja tokio tipo gerai organizuojamuose renginiuose užsienio šalyse.

J.Kairys sakė, kad net apie 25 metus negali pasistatyti angaro lėktuvams Vilniaus oro uoste. Lakūnas tikino, kad kritikuoja ne dėl asmeninių ambicijų. Tiesiog jam apmaudu, kad sporto funkcionieriai negirdi, ką jis kalba. J.Kairiui svarbi Lietuvos situacija. Jis mano, kad lietuviai nebėra aviacininkų tauta - tokia ji buvo prieškariu ir sovietmečiu. "Turiu savo erdvių. Tačiau apmaudu, kad Lietuva dūsta", - teigė lakūnas.

"Visko žinoti neįmanoma, bet pats stengiuosi, kiek galiu, kad būtų saugu", - teigė J.Kairys. /LŽ archyvo nuotrauka

Žodis "laisvė" labai brangus

Daug skraidantis J.Kairys, klausiamas, ar randa laiko ilgesniam poilsiui, su humoru sakė: "Visas mano gyvenimas - atostogos." Ir rimtai paaiškino, kad kai sėda į lėktuvą, daugiausia viskas būna paruošta. Būtent pasirengimo lakūnas nepavadintų atostogomis. Tai gali būti vakarai be poilsio ir naktys be miego. "Taip būna tada, kai trūksta laiko pasirengti, - teigė J.Kairys. - Lėktuvai - sudėtinga technika, kurią ruošti nėra paprasta." Jam tenka derintis prie renginių, kuriuose įsipareigoja dalyvauti, grafiko. Lakūnas teigė, kad turi viską padaryti, kad ir kas būtų. Todėl paros laikas nesvarbus, rūpi tik gerai paruošti lėktuvą. O pats skrydis J.Kairiui yra poilsis ir malonumas.

Daugkartinis akrobatinio skraidymo čempionas juokėsi prisimindamas, kad kartais sulaukia klausimų, kaip jis nuskrenda, tarkime, į varžybas ar renginį Japonijoje. Ir paaiškino, kad jo lėktuvas gabenamas išardytas konteineriu jūra ar kitais keliais, o pat sėda į keleivinį. Kaip J.Kairys jaučiasi skraidinamas kolegų - gana saugiai, o gal norisi pačiam imti vairalazdę į rankas? Lietuvis sakė, kad kartais būna paprašomas į pilotų kabiną pasižiūrėti. "Tarkime, kai keliavau iš Rumunijos į Turkiją, draugai sužinojo, kad skrendu, ir pakvietė ateiti, - prisiminė jis. - O man įdomu, kaip šie profesionalai atlieka savo darbą."

Pats pilotuoti keleivinio lėktuvo J.Kairys nenorėtų. Sakė, seniai pasirinkęs, kaip nori skraidyti, - dar tada, kai jam siūlė tapti naikintuvų bandytoju, dirbti keleivinių lėktuvų lakūnu. "Tai, ką pasirinkau, man natūraliausia, - tvirtino akrobatinio skraidymo meistras. - Tas žodis "laisvė" man labai brangus."

Įdomu, ar į orą pakilęs J.Kairys gali emocingai grožėtis iš aukštai matomais vaizdais, panoramomis, ar turi būti "įjungęs" vien protą ir galvoti tik apie lėktuvo pilotavimą? "Esu žmogus ir elgiuosi natūraliai, todėl būna įvairiai", - sakė lakūnas.

Dažnas lėktuvo keleivis, jei ir nebijo skristi, jaučia šiokį tokį nerimą, kuris baigiasi tik nusileidus oro uoste. "Paprastas žmogus serga zuikio liga, nes nieko nežino apie lėktuvą. Dar priklauso nuo psichologinės pusiausvyros, - sakė J.Kairys. - Kai pats skrendu keleiviniu lėktuvu, man geriausia užmigti, jam dar nepakilus. Tą laiką išnaudoju poilsiui. Būna, kad prabundu tada, kai lėktuvas jau nusileidęs."

Charizmatiška asmenybė

Vasarą akrobatinio skraidymo meistras J.Kairys buvo pakviestas filmuotis vaidybinėje kino juostoje "Sangailė". Filmo kūrėja - Prancūzijoje gyvenanti ir dėl naujo kino kūrinio į Lietuvą atvykstanti režisierė Alantė Kavaitė. "J.Kairys yra labai charizmatiška asmenybė - jo drąsa ir vidinė liepsna tiesiog dega akyse“, - sakė ji. Lakūno buvo prašoma specialiai šiam filmui danguje atlikti akrobatinius triukus. Kino juosta „Sangailė“ glaudžiai susijusi su skraidymu. Pagal siužetą pagrindinė herojė, kurios vaidmens atlikėja - Julija Steponaitytė, svajoja tapti pilote. Merginai svajonę įgyvendinti padeda nauja geriausia draugė Austė (Aistė Diržiūtė) ir ne kas kitas, kaip daugkartinis akrobatinio skraidymo čempionas J.Kairys.

"Dariau tą darbą, kurio buvau prašomas, - interviu LŽ sakė lakūnas. - Skraidžiau, žiūrėjau, kad viskas būtų kiek įmanoma arčiau aviacinės temos - natūraliau." J.Kairys ne tik filme, bet ir gyvenime yra net tik lakūnas, bet ir instruktorius bei treneris. Žurnalistės klausiamas, ar daug turi mokinių, jis šmaikštavo: "Visas pasaulis yra mokiniai. Stebi, ką ir kaip darau, domisi, kas naujo. Ir mokosi."

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"