TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Moteris su kamera

2013 10 26 6:00
Po paieškų K.Sereikaitė rado saviraišką fotografijoje ir kine. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Filmų operatorė ir fotografė Kristina Sereikaitė su vyru režisieriumi Linu Mikuta juokais svarsto, kuo užaugusi norės būti dukrelė Bernadeta, kuriai dabar metai ir trys mėnesiai. Dar negimusi ji neakivaizdžiai dalyvavo filmo kūrybos procese su tėveliais.

K.Sereikaitė pasirinko profesiją, kuria retokai susidomi moterys. Ji yra kino operatorė, o tokiam darbui reikia ne tik gerai išmanyti techniką, bet ir turėti nemažai fizinės jėgos bei ištvermės. "Sutinku, kad šią profesiją daugelis laiko vyriška, - linktelėjo galvą Kristina. - Tačiau priklauso nuo paties žmogaus požiūrio. Juk sovietmečiu daug moterų dirbo statybose ir panašiai. Anksčiau technologijos buvo ne tokios pažangios kaip šiais laikais. Kino technika daugiau sverdavo. Galbūt moteriai dirbti operatore būdavo didesnis iššūkis nei dabar, kai kamera mobilesnė ir nebe tokia sunki."

Kadras iš filmo "Dzūkijos jautis"./Asmeninio archyvo nuotrauka

Negalvoja, ar sunku

K.Sereikaitė teigė, kad dirbdama apie sunkumus mąsto mažiausiai. "Kai filmuojame su vyru, jis, jei reikia, padeda nešti kamerą. Tačiau nematau problemos. Kai su režisiere Oksana Buraja kūrėme filmą "Liza, namo!", pati per sniegynus tempiau kamerą, trikojį, krepšį su objektyvais. Jeigu jauti, kad dėl scenos verta eiti, negalvoji, ar šalta, ar sunku, - tokius dalykus pamiršti, - tvirtino operatorė ir įsijautusi greitakalbe tęsė: - Kai turi viziją, matai, jog personažas jau atsiskleidęs, bet dar reikia kažkur toliau eiti, kad būtų įdomiau, nieko nebejauti - nei svorio, nei šalčio, nei drėgmės, nei kitokių nepatogumų. Būna, pamiršti ir pavalgyti."

Tačiau kai K.Sereikaitė laukėsi dukrelės, motiniškas instinktas jai neleido elgtis neapdariai. Tuo metu moteris daugiau galvojo apie save ir kūdikį, kurį nešioja. Vis dėlto ji įsitikinusi: jei duota Dievo dovana kurti, nėra kada ilsėtis. Turbūt todėl neatsisakė mėgstamo darbo ir kai laukėsi, ir kai mažylė gimė: važiavo, filmavo, vėliau montavo... "Prisimindami tą laikotarpį su vyru pamąstome, kažin kuo taps užaugusi dukra - gal aktore? Tačiau nelabai to norėtume", - šypsodamasi sakė K.Sereikaitė.

Kaip sutuoktiniams režisieriui ir operatorei sekasi kurti šeimos ir kūrybos tandemą? Kristina teigė: "Iš tiesų abiem su vyru Linu gerai - kartu didesnė motyvacija kurti. Kai šalia artimas žmogus, norisi, kad viskas išeitų kuo geriau. Mudu vienas kitą jaučiame ir suprantame be žodžių. Mūsų pasaulėžiūra į gyvenimo reiškinius panaši. Kartu dirbant tai labai svarbu."

Iš serijos "Esu. Būsiu"./Kristinos Sireikaitės nuotrauka

Pamokos ir patirtis

Pirmą kartą kino aikštelėje K.Sereikaitė atsidūrė kaip fotografė. Filmuoti pradėjo kiek vėliau. "Kai baigiau fotografijos studijas, gavau režisieriaus Algimanto Puipos siūlymą būti filmo "Nuodėmės užkalbėjimas" aikštelės fotografe ir fiksuoti kai kuriuos filmo kadrus, - pasakojo ji. - Kartą po darbo režisierė Janina Lapinskaitė, A.Puipos žmona, pasakė: "Kristina, šiemet renkamas operatorių kursas. Gal norėtum pabandyti?" K.Sereikaitė pasvarsčiusi, kad gal ir įdomu, tokios studijos praplėstų fotografės galimybes, dar išmoktų apšvietimo gudrybių, įstojo į Lietuvos muzikos ir teatro akademiją. Galiausiai baigė ne tik bakalauro, bet ir magistro studijas. Taip fotografė K.Sereikaitė tapo profesionalia operatore.

Filmavimo aikštelėje jai yra tekę dirbti garsaus kino operatoriaus Algimanto Mikutėno asistente. Klausiama apie tokias meistriškumo pamokas Kristina sakė: "Tai buvo labai gera mokykla. Ne tik profesinė. Kaip žmogui man buvo įdomu iš A.Mikutėno sužinoti apie tam tikrus gyvenimo dalykus. Mes daug kalbėdavomės. Jis - labai paprastas, nuoširdus, reiklus ir sau, ir kitiems, turi savitą gyvenimo filosofiją."

Ar K.Sereikaitė mokosi žiūrėdama filmus ekrane? "Jeigu įtraukia, labiau įsimenu kino režisierių, o ne operatorių. Kai filmas geras, pamirštu fiksuoti, kaip nufilmuota." Tai galbūt paradoksalu, bet nenuostabu. K.Sereikaitės nuomone, filmo paskirtis - veikti emocijas. Taip pat skatinti mąstyti. Todėl jei poveikis stiprus, į filmavimo detales, techninius dalykus nebekreipiama dėmesio.

Saviraiškos paieškos

Dabar kinas yra K.Sereikaitės ir jos šeimos gyvenimo dalis. O kada ir kaip atsirado fotografija? Nuo vaikystės Kristiną traukė menas, ji baigė muzikos ir dailės mokyklas. Buvo įstojusi į Dailės akademijos freskos-mozaikos specialybę. "Tačiau pasitempiau kojos raištį ir nenuvykau į "mandatinę", - prisiminė pašnekovė. - Svarsčiau, kodėl taip atsitiko. Turbūt taip ir turėjo būti, nes nebuvau visiškai tikra, kad norėčiau ten mokytis." Apmąsčiusi buvusios klasės auklėtojos, siūliusios studijuoti aktoriaus meistriškumą, žodžius, po metų K.Sereikaitė Klaipėdos universitete pradėjo mokytis režisūros ir vaidybos. Tačiau po pirmo kurso metė, nes suprato, kad tai - ne jai. Vėl atvažiavusi į Vilnių pusę metų vaidino "Elfų teatre", kol galiausiai įsitikino, kad reikia ko nors kito.

Tuometis draugas, o dabar - sutuoktinis Linas pasiūlė išbandyti fotografiją. "Prarasti neturėjau ko ir sutikau", - šypsodamasi paaiškino Kristina. Šįkart buvo pataikyta. Vaizdų kūryba patiko, mergina įstojo ir sėkmingai baigė Vilniaus dizaino kolegijos fotografijos technologijos studijas.

Dingęs lagaminas

Profesionali vaizdų kūrėja mano: kliūtys rodo, kad kelias ne tavo, o radęs savąjį jauti, kad eini tinkama kryptimi. "Manau, esu ten, kur ir turiu būti. Jei žmogui sekasi, vadinasi, jis - savo vietoje", - tikino K.Sereikaitė. Taip buvo su fotografija. Paaiškėjo, kad būtent per vaizdų meną ji galėjo įgyvendinti savo kūrybines vizijas.

Dar studijuodama Dizaino kolegijoje Kristina dalyvavo Prancūzų kultūros centro Robert'o Doisneau garbei organizuotame fotografijos konkurse ir tapo laureate. Laimėtas apdovanojimas - kelionė į vieną didžiausių fotografijos festivalių Arlyje. Važiuojant į prizinę kelionę, dingo K.Sereikaitės lagaminas. Šis nuotykis lėmė pirmąją fotografės parodą. "Į Arlį atvykau turėdama tik fotoaparatą, - linksmai pasakojo menininkė. - Taip ir praleidau visas 10 dienų be savo daiktų. Tačiau nufotografavau darbų seriją. Turėdama lagaminą galbūt nebūčiau to padariusi." Personalinė paroda "Kelionė be bagažo" buvo eksponuojama Vilniuje - Prancūzų kultūros centre.

Viešnagė Prancūzijoje, festivalyje matyti pasaulinio garso fotografų darbai įžiebė troškimą tęsti mokslą šioje šalyje. "Supratau, kad Lietuvoje išmokau tik amato", - sakė K.Sereikaitė. Noras buvo toks stiprus, kad grįžusi į Vilnių ji pradėjo mokytis prancūzų kalbos. Po dvejų metų lietuvė jau stažavosi Arlio nacionalinėje fotografijos mokykloje. Beje, jai net pavyko gauti Prancūzijos vyriausybės stipendiją. "Būtent toje mokykloje susiformavo mano vaizdo estetika ir apskritai požiūris į fotografiją, - teigė menininkė. - Paskatino išsamesnę savianalizę, ką ir kodėl darau." Tais pačiais metais garsiajame fotografijos festivalyje lietuvė jau atstovavo Arlio nacionalinei fotografijos mokyklai, laimėjusi tam skirtą konkursą.

Iš serijos "Nekaltybė"./Kristinos Sireikaitės nuotrauka

Žalia šviesa

Nuo tada, kai pajuto ir suprato, kad vaizdų menas yra mėgstamiausia sritis, K.Sereikaitės kūrybiniame kelyje nuolat žiebiasi žalia šviesa. Kūrybiniai darbai sekasi. Šiais metais ji buvo nominuota Lietuvos kino ir televizijos kino apdovanojimuose "Sidabrinė gervė 2013" kaip geriausia operatorė. O neseniai Tarptautiniame Rusijos dokumentinių filmų festivalyje "Rossia” K.Sereikaitė pripažinta geriausia operatore ir apdovanota už darbą filme "Dzūkijos jautis”, kurį režisavo L.Mikuta.

Lapkričio mėnesį lietuvė pakviesta dalyvauti ART_LOOP projekte, kuriam buvo atrinkta 10 skirtingų menininkų iš 10 pasaulio šalių. Atrinktieji atstovaus skirtingoms meninėms disciplinoms, K.Sereikaitė - fotografijos sričiai. Pagal projektą bus duodama tema pirmam menininkui per savaitę sukurti meno kūrinį. Darbo procesas bus fotografuojamas ir filmuojamas projekto organizatorių. Vėliau pirmo menininko sukurtas darbas keliaus į kitą šalį, ir jau kitas menininkas, inspiruotas prieš tai sukurto ankstesnio kūrinio, turės pateikti savąją kūrinio interpretaciją. 2014 metais visi menininkų darbai bus eksponuojami grupinėje parodoje Monrealyje, o šalia kūrinių bus pristatyta dokumentinė vaizdo ir fotografinė medžiaga, kaip kiekvienas buvo sukurtas. "Manau, man tai bus didžiulis kūrybinis iššūkis ir nauja patirtis, nes kiekvienam menininkui būti įspraustam į laiko rėmus yra nemenkas išbandymas", - nauju siekiu užsidegusi K.Sereikaitė.

Kūrybinė rodyklė

* K.Sereikaitė (gimusi 1980 metais) yra profesionali fotografė ir operatorė.

* 2005 metais ji tapo Prancūzų kultūros centro R.Doisneau garbei organizuoto fotografijos konkurso laureate. Tais pačiais metais baigusi fotografijos specialybę Vilniaus dizaino kolegijoje, toliau stažavosi Nacionalinėje fotografijos mokykloje Arlyje, Prancūzijoje.

* Parodose aktyviai dalyvauja nuo 2005-ųjų. Jaunoji menininkė yra surengusi jau 12 personalinių parodų Lietuvoje, Danijoje, Prancūzijoje. Dalyvavo tarptautinėse grupinėse meno parodose Prancūzijoje (2012, 2011, 2010, 2009, 2007, 2005), Meksikoje (2010), JAV (2010).

* Filmografija: „Žozetės prisiminimai“ ("Souvenirs de Josette"), 2007, Prancūzija, dokumentinis, režisierė/operatorė K.Sereikaitė. „Tėvas“, 2010, Lietuva, dokumentinis, režisierė/operatorė K.Sereikaitė. „Nevykęs scenarijus", vaidybinis, režisieriai K.Sereikaitė, L.Mikuta. „Liza, namo!“, 2012, dokumentinis, Lietuva, režisierė O. Buraja. „Dzūkijos jautis“, dokumentinis, 2013, Lietuva, režisierius L.Mikuta. „Trispalvis“, dokumentinis, 2013, Lietuva, režisieriai V.V.Landsbergis, A.Marcinkevičiūtė. „Pietūs Lipovkėje“, 2013, dokumentinis, Lietuva, režisierius L.Mikuta.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"