TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

R.Banionio kūrybos verpetai

2012 12 15 6:24
Sūnus ir tėvas Banioniai su rusų aktore Natalija Bondarčiuk, vaidinusia Andrejaus Tarkovskio filme "Soliaris" su D.Banioniu./Asmeninio albumo nuotrauka

Filmų ir spektaklių režisierius Raimundas Banionis neturėjo atostogų gerą dešimtmetį. Dažniausiai trumpam poilsiui lieka tik pauzės tarp kūrybinių darbų. Toks ir pokalbis su R.Banioniu - nuo režisūros sūkurių iki šeimos užutėkio kaimo sodyboje.

Režisierius R.Banionis toks užsiėmęs, kad net susitarti dėl interviu nelengva. Darbo dienomis į telefono skambučius jis dažniausiai atsako: "Negaliu kalbėti, filmuoju." Su kūrybine televizijos serialo grupe režisierius praleido ir praėjusį savaitgalį. Ruošiamasi šeimos dramos "Pamiršk mane" pasirodymui per TV3 iškart po Naujųjų metų. Šią savaitę R.Banionis laiką skyrė repeticijoms Šiaulių dramos teatre. Jis stato spektaklį "Ledi Makbet iš Mcensko apskrities" pagal garsaus XIX amžiaus rusų rašytojo Nikolajaus Leskovo to paties pavadinimo apysaką. Premjera Šiaulių dramos teatre rodoma šiandien. "Toks dabar laikotarpis", - žurnalistei teigė R.Banionis, kai šią savaitę galiausiai pavyko susitikti ir susėsti pokalbio.

Scenoje - žudanti arba politinius įvykius lemianti meilė

Pirmiausia norėjosi sužinoti apie teatrinį darbą. R.Banionis sakė, kad pagal pjesę "Ledi Makbet iš Mcensko apskrities" Rusijoje buvo sukurtas filmas, kuriame Natalija Andreičenko vaidino Kateriną Izmailovą. O garsus rusų kompozitorius Dmitrijus Šostakovičius šia tema yra parašęs operą. Anot R.Banionio, K.Izmailovos vardas tapęs bendriniu. Režisierius pasakojo, kad tai yra istorija apie aistringą meilę, nieko nepaisančią, viską šluojančią nuo kelio, kai vienas po kito žudomi žmonės, galiausiai iš gyvenimo pasitraukia ir pagrindinė herojė. R.Banionis apysaką perskaitė dar paauglystėje, nuo tada kirbėjo mintis pastatyti spektaklį. Ilgai brandintam sumanymui režisierius pasirinko Šiaulių dramos teatrą. R.Banionis teigė norėjęs statyti ten, kur yra aktorių, galinčių vaidinti tokiame spektaklyje. Atlikti K.Izmailovos vaidmenį jis pasirinko Ingą Norkutę. Susipažino su ja filmuodamas pirmojo sezono televizijos serialą "Moterys meluoja geriau". Pasak R.Banionio, ši aktorė nėra paprastas žmogus, tekdavo ir pasiginčyti, bet režisieriaus nuomonės ji klausosi. "Šiaulių dramos teatre kitoks darbinis klimatas negu sostinėje, aktoriai kuklesni negu vilniečiai. Nėra televizijos, jie nelaksto uždarbiauti, - kalbėjo režisierius. - O Vilniuje matai, kad žmogus yra repeticijoje, bet jo mintys - kitur. Aišku, ne visi sostinės aktoriai tokie, bet užtenka dviejų iš dešimties - ir darbas neina." R.Banionis teigė net netikėjęs, kad Šiaulių dramos teatro trupė tokia puiki. Šiame mieste spektaklį jis stato pirmą kartą ir darbu patenkintas.

"Toks dabar laikotarpis", - teigė R.Banionis, dirbantis net savaitgaliais. / Romo Jurgaičio nuotrauka

Spektaklis "Ledi Makbet iš Mcensko apskrities" - antras šių metų režisieriaus darbas teatre. Gegužės mėnesį Kauno dramos teatras kūrybinio sezono pabaigą pažymėjo R.Banionio premjera. Spektaklis "Priežastys ir pasekmės" pastatytas remiantis XIX amžiaus dramos meistro Eugene Scribe komedija "Stiklinė vandens". Siužetą režisierius pasakojo su šypsena: "Tai istorija apie Anglijos karalienę ir apie tai, kokios yra tikros didžiausių politinių įvykių priežastys. Tarkime, monarchės jausmai gražiam karininkui. Tokie dalykai gali nulemti tautų, valstybių likimus. Gerai ir šmaikščiai parašyta pjesė."

R.Banionis stato ne tik dramos spektaklius, bet ir operas - tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Pavasarį Norvegijoje, Trondheime, įvyko lietuvio režisuotos Giacomo Puccini operos "Turandot" premjera. Režisierius dar yra statęs Giuseppe Verdi, Wolfgango Amadeuso Mozarto ir kitų garsių kompozitorių operas. "Tokiu būdu prisilieti prie aukso klodų", - tvirtino jis. Vienu mėgstamiausių spektaklių R.Banionis vadino savo režisuotą vokiečių dramaturgo Paulo Barzo "Susitikimą", pastatytą Nacionaliniame dramos teatre 1999 metais. Jame pasakojama išgalvota istorija apie dviejų kompozitorių George'o Friderico Handelio ir Johanno Sebastiano Bacho susitikimą, o vaidina garsūs lietuvių aktoriai Donatas Banionis, režisieriaus tėvas, Regimantas Adomaitis ir Vytautas Tomkus.

R.Banionį teatras traukia dėl geros dramaturgijos. Režisierius sakė: "Tai yra pagrindas, nuo kurio galiu atsistumti. Todėl man keista, kad yra režisierių, kurie spjauna į dramaturgiją, auksinę ir laiko patikrintą, žmonių vertinamą, ją sunaikina arba sudirba. Nenoriu nieko kritikuoti, bet stebiuosi, kad galima taip elgtis su kūriniais, kuriais žmonija didžiuojasi."

Serialų konvejeris

Režisierius tvirtino, kad kine amžina problema būdavo scenarijai. "Išskyrus Vytautą Žalakevičių, kino dramaturgų, galima sakyti, neturėjome", - sakė jis. R.Banionis filmus kuria jau tris dešimtmečius. Režisieriaus kūrybinėje biografijoje yra nemažai populiarių, gerai žinomų kino juostų, tokių kaip "Mano mažytė žmona" (1985), "Šešiolikmečiai" (1987), "Neatmenu tavo veido" (1988), "Vaikai iš Amerikos viešbučio (1990), "Džiazas" (1922).

Tačiau nuo kino jis senokai pasitraukęs. Mat tai - pernelyg brangus malonumas. Be to, kūrybinius sumanymus R.Banionis nori įgyvendinti televizijos serialuose. Tiesa, Lietuvoje jie finansuojami kukliai ir iš privačių lėšų. "Todėl negalime scenarijų rašyti "į dėžę", o vėliau juos svarstyti, spręsti, kuriuos leisti į gamybą, - aiškino filmų režisierius. - Pradedame kurti geriausiu atveju turėdami 25 serijų scenarijų. Nežinome, kur vėliau nuvingiuos siužeto linija." Televizijos serialų kūrimą R.Banionis vadino fabriku. Jis pasakojo, kad draugas ir bendramokslis maskvietis Andrejus Ešpajus, kurio režisūros darbai yra serialai "Arbato vaikai" ir "Ivan Groznyj", filmuoja turėdamas baigtą scenarijų, paskui metus montuoja, tik tada baigtą kūrinį prodiuseris siūlo televizijos kanalams. "O mes tik filmuojame, montuoti nebeturime galimybės, tai daro kiti, nes konvejeris turi eiti ir nesustoti", - lygino lietuvių režisierius.

Su scenografu Sergejumi Bocullo Stalino bunkeryje Samaroje. Šiame Rusijos mieste lietuvis statė spektaklį./Asmeninio albumo nuotrauka

R.Banionis tvirtino, kad dabar televizijos serialai, turintys ne šimtą, bet 9-12 serijų per metus, jam įdomesni nei kino filmai. Kaip pavyzdį minėjo britų "The Tudors" apie Anglijos karalių Henriką VIII, kuriam valdant Anglijos bažnyčia buvo atskirta nuo Romos katalikų. Apie šį monarchą sukurta ir nemažai kino filmų. "Tačiau vargšas kinas gali atskleisti tik vieną aspektą, dalį istorijos, - tvirtino R.Banionis. - O serialas turi galimybę papasakoti ne tik per tam tikrą prizmę, bet parodyti visą vaizdą, išsamiai ir argumentuotai pagrįsti istoriniais įvykiais. Kinas šito nepadarys, juolab kad sukurti filmą kainuoja vis brangiau." Pašnekovas teigė, kad žinomi pasauliniai kino režisieriai taip pat kuria televizijos serialus, nes tai patrauklu.

Aktoriai - lygiaverčiai kūrėjai

Kaip R.Banioniui sekasi dirbti su aktoriais, kai filmuoja serialus? Juk šiems tenka derinti po kelis kūrybinius darbus. "Daugelis aktorių nori filmuotis. Galbūt todėl, kad nepatenkinti teatru, tarkime, ten turi per mažai darbo, - svarstė režisierius. - Be to, televizija didina populiarumą. Tačiau kai kurie aktoriai, ypač vedantys laidas, save iššvaisto ir kitkam nebeturi laiko bei energijos." R.Banionis vardijo aktorius, su kuriais dirba filmuodamas "Pamiršk mane": Aldona Bendoriūtė, Algirdas Gradauskas, Andrius Bialobžeskis, Vidas Petkevičius... "Jie ieško, mąsto, kuria.

Nebūna, kad atlekia, pavaidina ir greit išbėga. Ir tokių - atsakingų aktorių - dauguma. Kaip sekasi dirbti su skirtingų kartų atstovais? Serialai yra "plepus" menas. Reikia išmokti daug teksto. Vyresniam žmogui sunkiau įsiminti prirašytas "paklodes", o jaunesnių aktorių galvos tuštesnės, todėl jiems lengviau", - su humoru sakė režisierius. Jis teigė, kad populiarumas artisto negadina, viskas priklauso nuo žmogaus, jo būdo savybių ir požiūrio.

R.Banionis tvirtino, kad, tarkime, su Regimantu Adomaičiu dirbti visada lengva ir malonu. Su kitais aktoriais gali būti sunku, nesvarbu, kokio jie amžiaus ar kiek pasiekę, nes kelia įtampą. "Man svarbiausia - talentas, jei žmogus jį turi, dirbti smagu ir įdomu", - šypsojosi režisierius. R.Banionis mano, kad apskritai su aktoriais jam labai sekasi, nes šie jokių kaprizų nerodo. Režisierius juos laiko lygiaverčiais kūrėjais, o ne tiesiog atlikėjais. "Pastaruoju metu aktoriai nuvertinti. Pasaulio bamba tapo režisierius, - teigė R.Banionis. - O istorijoje buvo laikų, kai teatras apsieidavo be režisieriaus. Tačiau be aktoriaus negalėtų egzistuoti."

R.Banionis prisiminė ankstesnius Panevėžio dramos teatro laikus. "Jau po režisieriaus Juozo Miltinio mirties, jei būdavo blogai, mano tėvas išeidavo į sceną ir "ištempdavo" visą spektaklį, - sakė jis. - Todėl kad asmenybė turi svarbią reikšmę." Režisierius ne kartą bendradarbiavo su tėvu - garsiu aktoriumi D.Banioniu. "Pirmą kartą su juo dirbau 1995 metais, tėvas atliko pagrindinį vaidmenį spektaklyje "Prie auksinio ežero" pagal amerikiečių dramaturgo Ernesto Tompsono pjesę. Repertuare spektaklis buvo labai ilgai. Jame vaidino ir mano vaikai, kartu su juo augo. "Prie auksinio ežero" turėjo didžiulį pasisekimą, - pasakojo R.Banionis. - Antrasis spektaklis su tėvu - "Ratas", tada - "Meilės laiškai". Vėliau - "Susitikimai" jau Nacionaliniame dramos teatre Vilniuje."

R.Banionis su motina ir broliu. "Aš pats mažiausias. Deja, nei motinos, nei brolio jau nebėra", - sakė režisierius./Asmeninio albumo nuotrauka

R. ir D.Banioniai, prie kurių prisidėjo ir R.Adomaitis, sukūrė dokumentinį videofilmą "Adomas Mickevičius. Realybės versijos". Televizijos serialuose, kuriuos stato sūnus, tėvas nesifilmuoja, išskyrus nedidelį epizodą "Gedimino 11". R.Banionis sakė: "Tėvas sveikas, bet atmintis su amžiumi silpsta. Jam jau 88 metai, o tai yra daug."

Būna tik pauzės

Abu Banioniai gyvena kartu sostinėje, sujungtuose butuose. "Tėvą matau kasdien, kai būnu Vilniuje", - šypsojosi garsaus aktoriaus sūnus. R.Banionis turi dar vieną vietą, kur gali ilsėtis nuo neramaus filmų ir spektaklių kūrėjo gyvenimo. Tai sodyba gražioje aplinkoje apie 50 km nuo Vilniaus. "Vieta fantastiška. Tyla, ramybė, - sakė pašnekovas. - Turime šunį, katiną. Daug erdvės. Ten galima atsipūsti dvi tris dienas." Sodyboje, kurią labai mėgsta ir žmona Violeta, beje, kartu su vyru dirbanti prie televizijos serialų, apsistoja šeimynykščiai, atvažiuoja ir draugų. Mat vietos ten gana daug. R. ir V.Banionių dukra Inga bei sūnus Vytautas Donatas gyvena Vilniuje, o Ona Barbora šiuo metu dirba Airijoje. Todėl prie kalėdinio stalo šiais metais susirinks ne visa šeima. Tradiciškai Kūčias jie švenčia namie Vilniuje, o pirmą Kalėdų dieną važiuoja į sodybą. Režisierius patikino, kad bent šventinę savaitę jis tikrai nedirbs.

R.Banionis teigė tokių atostogų, kad galėtų iš galvos išmesti visas mintis apie darbus, neturėjęs gal 10 metų. Režisierius sakė, kad būna nebent priverstinės atostogos. Tarkime, sutarta pradėti filmuoti tam tikrą dieną, bet scenarijus nebaigtas arba trūksta lėšų, todėl viskas atidedama dviem ar trims savaitėms. "Ar galima atostogomis vadinti laikotarpį, kai vis skambini ir klausi, kada pradėsime dirbti? - retoriškai klausė filmų kūrėjas. - Tai yra pauzės." Vis dėlto kitais metais R.Banionis planuoja tikrą poilsį ir jau turi bilietus į JAV. "Jeigu niekas nesugrius, kelionė įvyks", - nusišypsojo jis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"