TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Svarbu žiūrovas, o ne aktoriaus traumos

2013 03 02 6:08
"Kiekvienas amatas turi savo paslapčių", - sakė aktorius ir režisierius B.Šarka. /Rasos Pakalkienės nuotraukos

Aktoriui ir "Gliukų" teatro režisieriui Benui Šarkai labiau patinka žodis "vaidentis", o ne "vaidinti". Kai jis pasirodo publikai, gali būti visko - net ekstremalių nutikimų. Aktoriaus darbą B.Šarka lygino su alpinisto rizika.

Praėjusią savaitę klaipėdiškį režisierių ir aktorių B.Šarką buvo galima išvysti Vilniaus knygų mugės scenoje - jis skaitė kultiniu vadinamo JAV rašytojo Charleso Bukowskio eilėraščius ir improvizavo. Pasitaikė proga vėliau susitikti su originaliu scenos meistru, paklausyti jo minčių ne tik apie teatro meną, bet ir apie tokius dalykus kaip nuodinga dešra.

Rizika scenoje ir kitur

B.Šarka mėgsta skaityti knygas. Teigia, kad renkasi jas pagal patinkančius autorius, o tokių yra gal šimtas. Arba atsiverčia kokią nors nežinomą knygą ir žiūri, ar užkabins tai, kas joje rašoma. Jei ne, deda į šalį. B.Šarka tvirtina, kad Ch.Bukowskio romanais nesidomi, patinka mažesnės apimties šio rašytojo kūriniai. "Romanai yra išplėsti apsakymai, todėl apsiriboju jais. Ir poeziją skaitau, - paaiškino jis. - Ar dar ką nors iš Ch.Bukowskio kūrybos perkelsiu į sceną? Na taip, kai atsiras daugiau vertimų."

Vilniaus knygų mugėje rodydamas monospektaklį "Sėkmė pasmerktųjų malonumui" pagal Ch.Bukowskio poezijos knygą "Sriuba, kosmosas ir ašaros" B.Šarka kažin ką svilino, laistėsi iš vyno ir alaus butelių. Šįkart nieko ypatingo nenutiko, tik tvyrojo keistas kvapas ir buvo aptaškyti keli žiūrovai.

Tačiau vienas aktoriaus pasirodymas yra baigęsis ne taip nekaltai. Beveik prieš dešimtmetį B.Šarka apdegė kone 40 proc. kūno. Stebintieji šio scenos meistro kūrybą žino, kad ugnis - viena pagrindinių jo performansų stichijų. Kodėl aktorius per pasirodymus rizikuoja? "Anksčiau žmonės nukentėdavo pamiršę išjungti televizorių, - kalbėjo B.Šarka. - Arba kiek būna aukų, kai užmiegama su degančia cigarete rankoje." Aktorius patikino, kad per 20 metų nenukentėjo nė vienas žiūrovas, stebėjęs jo pasirodymus. Į LŽ žurnalistės repliką, kad pats yra apdegęs, B.Šarka atsakė: "Daugelis pasaulio ir Lietuvos aktorių, net patys tvirčiausi, vaidindami patiria traumų - ir scenoje, ir kino aikštelėje. Tik tos istorijos retai pasakojamos." Jis patikino, jog svarbiausia - žiūrovas, o ne vaidinančiojo traumos.

Ne vienas teatralas yra minėjęs, kad monospektaklį kurti sudėtingiau, negu vaidinti scenoje drauge su kolegomis. Ką apie tai mano B.Šarka? "Kai kurie alpinistai kopia į kalnus grupelėmis, o kiti eina po vieną", - lygino aktorius. B.Šarka mėgsta vaidinti ir vienas. Bet, jo manymu, net tada nederėtų pasirodymo vadinti monospektakliu, nes aplink būna daug žmonių - žiūrovų, kurie įsitraukia į teatrinį vyksmą.

B.Šarka yra ir aktorius, ir "Gliukų" teatro režisierius. Beje, pavadinimą pasiūlė žiūrovai, ir šis savaime prilipo. "Teatrą buvome įsirengę viename vaiduokliškame Klaipėdos name, panašiame į Vilniaus Užupio "Galerą". Bet paskui iš ten išsikraustėme", - priminė B.Šarka. Tikslus pavadinimas - teatro trupai "Gliukai" - gali būti šifruojamas įvairiai: trupė, trupiniai... Šiuo metu Klaipėdos Žvejų rūmuose įsikūręs teatrinis darinys pristatomas su ironišku atspalviu: "Teatro trupai "Gliukai" paįvairina įvairaus amžiaus, įvairiausių lyčių, įvairių tautų žmonių laisvalaikį. Padeda nemokamai kremuotis menininkams, pina amžinus vainikus, trupina kultūros lemputes, kad būtų tamsiau."

"Gliukų" režisieriui B.Šarkai patinka žodis "vaidentis". "Galbūt visi mes vieni kitiems vaidenamės", - šmaikštavo jis. Aktorius tvirtina, kad teatras prasidėjo nuo tų laikų, kai menas neegzistavo, o būdavo apeigos. "Visi dainuodavo arba šokdavo. Anksčiau buvo žemdirbių kultūra. Dabar etnokultūros centrai mieste yra komizmas", - įsitikinęs B.Šarka.

Teatras - lyg fabrikas

Teatrai, pasak aktoriaus, atsiranda ir išnyksta. Jam nepatinka daug metų vaidinami spektakliai, kurie "sudžiūva kaip lapai", nebetenka gyvybės - lieka tik forma. Valstybinius teatrus B.Šarka vadino "fabrikais", niekuo nesiskiriančiais nuo Seimo ir kitų struktūrų. Apie tokius jo nuomonė kritiška: "Nesinori asmeniškumų, bet kai kurie teatrai, kurių vadovas ištisus dešimtmečius - tas pats, primena Baltarusiją." Klausiamas, ar todėl nedirba kuriame nors valstybiniame teatre, aktorius pabrėžė, kad laisvė yra brangiausia, ką galima turėti. "Gerbiu visus - ir tuos, kurie vaidina masinėse scenose ar šoka kordebaletą. Jei reikėtų, daryčiau tą patį, - sakė jis. - Jeigu esi laisvas, gali veikti bet ką. Nereikia norėti būti kuo nors, galima tiesiog būti."

B.Šarka nueina pažiūrėti kolegų aktorių kuriamų spektaklių. Scenos meistras tikino, kad ir blogą vaidinimą verta pamatyti, jei tai suteikia progą mąstyti. "Spektaklis gali būti geras, bet kvailinti publiką, o gali būti blogas, bet nekvailinti", - aiškino jis. Anot pašnekovo, yra šimtai režisierių, kurių spektaklius žiūrėdamas neatskirtum, kas juos pastatė. "Galima sakyti - be veido, - apibūdino B.Šarka. - Nesvarbu, koks teatras - banalus, pigus, komercinis, kol yra žiūrovų, tegul jis būna. Tačiau manęs nedomina." Aktoriaus manymu, galima gerai pasilinksminti, tarkime, pažiūrėjus ir banalų kino filmą, tai yra paplaukiojus banalybėje. "Juk įkritęs į kisielių pats netapsi kisieliumi, nusipurtysi, ir tiek", - palygino jis.

Menas ir nuodai

Per vieną aktoriaus susitikimą su žiūrovais sostinės Meno forto klube "Prie arbatos" nuskambėjo tokie žodžiai: "Blaivaus proto žmonės niekada nepadarys didelių darbų." Regis, mintis kontroversiška. "Taip yra sakęs ne vienas rašytojas, nenoriu suklysti bandydamas įvardyti, - per interviu LŽ teigė B.Šarka. - Mintys dažnai kartojamos." Jis priminė, kad Ch.Bukowskis, kurio eilėraščius skaitė per Vilniaus knygų mugę, daug gerdavo. "Esu prieš alkoholizmą. Tačiau yra girtaujančių menininkų. O pinigai menui remti eina iš alkoholio ir cigarečių. Taip ir cirkuliuoja, - apie paradoksą kalbėjo aktorius. - Kita vertus, dabar dešra ne mažiau nuodinga negu cigaretės. Mėsa neberūkoma. Ji merkiama į tirpalą, o paskui parduodama kaip rūkyta. Ant dešros taip pat turėtų būti užrašas, kaip ir ant cigarečių pakelio." B.Šarka svarstė: gal kam nors reikia, kad žmonės girtautų, nes tada juos lengviau valdyti. Aktoriaus nuomone, didžiausi nuodai yra nematomi - tai įvairios baimės. Įsibaiminusiu žmogumi lengviau manipuliuoti.

Svarbiausia - pamatas

B.Šarka užsiminė, kad į sceną kyla tada, kai jos pasiilgsta. Kartais vaidinti tenka ir kelis sykius per dieną, bet taip nutinka nedažnai. "Scenos galiu pasiilgti ir per dvi dienas, o kartais porą mėnesių nieko nedarau. Tiesiog bandau ką nors, paskui viską sugriaunu ir net neparodau. Kai statai namą, svarbiausia - pamatas, - scenos meną su architektūra lygino B.Šarka. - Esama kino režisierių, kurie vieną filmą kuria metų metus. Taisyklių nėra, būna įvairiai."

Per vieną spektaklį aktorius sakė: "Netobulumas yra galimybė kaupti gyvenimišką jėgą." Duodamas interviu LŽ B.Šarka teigė, kad jam pabodusi sąvoka "tobulumas", nes vienu metu šį žodį dažnai girdėdavo iš bičiulių. "Gal prieš dešimtmetį labai daug mano draugų, daugiausia menininkų, pradėjo kartoti: tobula, tobula, tobula... Iš tiesų jokio išbaigtumo nėra", - įsitikinęs jis.

B.Šarka vadinamas savitu Lietuvos undergroundo kultūros simboliu, provokatoriumi scenoje. "Ir nereikia prieštarauti. Palikime tai tiems, kurie bando mane apibūdinti", - juokėsi scenos meistras.

Trumpai

* B.Šarka 1984-1988 metais studijavo Valstybinės konservatorijos (dabar - Klaipėdos universitetas) Klaipėdos menų fakultetuose. Turi teatro režisieriaus diplomą. Nuo 1991 metų dirba Klaipėdos muzikos centre (nuo 2005-ųjų tai - Klaipėdos kultūros centras Žvejų rūmai) "Gliukų" teatro režisieriumi.

* Nuo 1988 metų "Gliukų" teatras pastatė daugiau kaip 30 spektaklių. Tai roko operos, muzikiniai ir ugnies performansai, judesio, šokio, poezijos spektakliai ir kitokie įdomūs pastatymai, rodyti įvairiose erdvėse. "Gliukai" dalyvavo daugiau kaip 60 festivalių ir tarptautinių projektų.

* Šiuo metu teatro repertuare yra apie 10 pastatymų, tarp jų - spektakliai pagal rašytojo Gintaro Grajausko tekstus, teatro projektas "Pelenai", judesio spektakliai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"