TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Tailando pamokos: ko reikia sėkmingam verslui

2016 05 28 6:00
Darbas ir gyvenimas neprivalo būti atskirti. Daivos Repečkaitės nuotraukos

„Tajų verslumo paslaptis – požiūris „sabai sabai“ („nesijaudink ir džiaukis“), – įsitikinusi tarptautinio moterų verslininkių tinklo „Business in Heels“ (verslas su aukštakulniais) Bankoko padaliniui vadovaujanti australė Nicky Jones-Crossley.

Tajai dirba ilgai, bet dirbdami nestresuoja, susidraugauja su kolegomis. Darbas yra gyvenimas, gyvenimas yra darbas.

„Jie nebijo nesėkmių, jų kultūra yra labai bendruomeniška, ir jie skatina vieni kitus – net nepažįstamus. Kai dainuoja karaokę, bendraklasiai giria ir skatina net nusidainuojančius“, – pasakoja Nicky. Ji įsitikinusi, kad Bankokas – puikus miestas įgyvendinti savo verslo idėjas.

Fern Jiraphanalai džiaugiasi galėdama dirbti savarankiškai.

Įkvėpimo sėmėsi Japonijoje

Europos Sąjungos ir Europos šalių institucijos nuolat svarsto, kaip išjudinti verslumą tarp menkiau atstovaujamų visuomenės kategorijų – moterų (ypač vyresnio amžiaus), jaunimo ir etninių mažumų. Tailande, kuriame kaip ir Lietuvoje klesti universitetinio išsilavinimo ir užtikrintos biuro karjeros kultas, užsiimti verslu vis dėlto labiau įprasta: turistų pamėgta šalis nusėta gatvės prekybininkų, nepriklausomų nakvynės namų ir įvairiausių parduotuvėlių, taip pat, pasak Nicky, tarp vidurinės klasės tajų plinta technologijų startuoliai ir bendro darbo centrai. Įvairaus amžiaus ir kilmės verslininkai siekia ne tik pinigų ir savarankiškumo, bet ir padeda į keblią padėtį pakliuvusioms bendruomenėms.

Ryšiai su kitomis kultūromis versle atsiperka. Tuo įsitikinusi Premruedee Kullasu, įkūrusi tekstilės gaminių parduotuvę „Craft Chiang Mai“. Kaip ir kiti išsilavinimo siekiantys tajai, ji troško studijuoti universitete ir įgijo palydovų nuotolinio valdymo specialybę, bet nesijautė laiminga dirbdama technologijų srityje. Užtat ši specialybė ją atvedė į Japoniją, ten praleido trejus metus ir nustebo pamačiusi, kaip ten mėgstami gaminiai iš Tailando.

Kad patrauktų užsieniečius, „Craft Chiang Mai“ derina tradicijas ir šiuolaikinį dizainą,

„Prieš 15 metų Tailande prasidėjo ekonomikos krizė, tad ėmiau svarstyti, kaip susikurti sau darbo vietą. Mane įkvėpė Japonijoje matyti gaminiai, pradėjau verstis amatais. Mano šeima juos labai mėgo – senelis, nors ir dirbo policininku, turėjo popieriaus karpinių versliuką“, – sako P. Kullasu. Iš biuro į amatų verslą pabėgo ir jos sesuo.

„Amatų įgūdžiai yra mūsų kraujyje“, – tvirtina verslininkė. Įsitikinusi, kad tajų dizainas nežavi kitų šalių klientų, ji pradėjo bendradarbiauti su užsienio dizaineriais ir derina jų idėjas su tradicinėmis audimo, dažymo ir siuvinėjimo technikomis, o kai kada užsako darbų ir iš Šiaurės Tailando kalnų genčių.

Padeda visa šeima

„Nauja karta gali įnešti naujų idėjų į tradicinius amatus. Taip jie užsidirbs pinigų ir sukurs darbo vietų“, – tikino Premruedee. Jos manymu, visai nebūtina bet kokia kaina siekti akademinio išsilavinimo.

Iš kalnų tautos akha kilusi Fern Jiraphanalai nesiekia pasaulinės šlovės, bet užkandinės ir suvenyrų parduotuvės versliukas, kurį įkūrė su broliu, jai leidžia dirbti savarankiškai ir praktiškai taikyti studijų metais įgytas rinkodaros žinias. Užkandinė tiekia nebrangų, paprastą maistą ir yra populiari tarp studentų.

Premruedee Kullasu savo parduotuvėlėje.

„Užsieniečiai dažnai klausia, kodėl nereklamuoju savo verslo per „Trip Advisor“ ar pan. Bet aš nenoriu sukelti didelių lūkesčių. Tegu patys atranda“, – pasakoja mergina, kuri taip pat svajoja dirbti gide ir jau dabar organizuoja ekskursijas į savo kaimą kalnuose.

Jauna verslininkė darbo restorane patirties įgijo studijų metais, norėdama kuo greičiau išmokėti iš vyriausybės paimtą studijų paskolą. Dabar verslas jai teikia lankstumo, kurio negali sau leisti biuruose plušantys draugai, ir savirealizacijos.

Žinoma, ne viskas rožėmis klota. Geriausiai sekasi toms, kurios arba jau turi lėšų pradžiai, arba turi tokią idėją, kurią nesunku „paleisti“. Tačiau tikėjimas savo idėja ir kultūra skatina nebijoti klysti, padeda įveikti sunkumus.

Pasak Nicky, Tailande įprasta sulaukti pagalbos: išplėstinė šeima padeda nepalūžti, kai nepasiseka, seneliai ir samdomos auklės (labai įprasta praktika, jei tik gali sau leisti) palengvina moterims namų ruošos naštą. Tada galima imtis savo idėjų.

***

Straipsnis pirmą kartą publikuotas tinklapyje euroblogas.lt (2015 m. kovo 30 d.)

Apie projektą

Šiame „Lietuvos žinių“ numeryje Daiva Repečkaitė dar kartą siūlo nusikelti į Tailandą ir dalijasi istorija, užfiksuota per kelionę, apmokėtą ES finansuojamos „Minority Rights in the News“ programos. Jau pristačiusi švietimo prieinamumo problematiką šioje Pietryčių Azijos šalyje („Lietuvos žinios“, š. m. sausio 23 diena), Daiva kviečia gilintis į moterų verslumo Tailande klausimus. Trijų pašnekovių pasakojimai liudija, kad šioje srityje iš tajų turime ko pasimokyti.

Kalbant plačiau, verslumas aktualus ir visame besivystančiame pasaulyje – tai dažnai tampa sėkminga priemone kovojant su skurdu, skatinant ekonominį augimą, inovacijų kūrimą ir konkurencingumą. Nors šių šalių gyventojai, nusprendę pradėti verslą, dažnai stokoja kapitalo arba susiduria su nestabilių finansų rinkų iššūkiais, tarkim, itin didelėmis palūkanomis, besivystančiose valstybėse egzistuoja ir tam tikrų pranašumų.

Dažna pradedančiųjų verslą strategija šiose šalyse – kelių verslų kūrimas vienu metu. Pavyzdžiui, pradedantis ūkininkas gali tuo pat metu verstis ir tradiciniais amatais, statyba ar kuo kitu. Toks veiklos diversifikavimas padeda sumažinti verslo riziką ir išsilaikyti nestabilioje rinkoje. O sėkmės atveju tai padeda pasiekti, kad jų prekės ar paslaugos ženklas taps atpažįstamas daugybėje skirtingų situacijų.

Žinoma, verslo kūrimo praktiką besivystančiose šalyse sunku apibendrinti. D. Repečkaitės rašinys taip pat puikiai parodo, jog unikali vietos kultūra ir socialiniai santykiai – sėkmingai verslo pradžiai neką mažiau svarbūs.

***

Projektą „Žiniasklaida vystymuisi“, remiamą Europos Sąjungos, Lietuvoje įgyvendina VšĮ „Europos namai“ kartu su Nacionaline nevyriausybinių vystomojo bendradarbiavimo organizacijų platforma.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"