TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Tikroviški A.Čepausko miražai

2014 05 19 11:08
Alfonso Čepausko fotografiniai lakštai iš ciklo “Kelionių miražai”. Povilo Sigito Krivicko nuotraukos

Šis tvirtas žilaplaukis vyras apdovanotas daugiabriauniais meniniais gabumais, tvirtai atsiremiančiais į didelę gyvenimišką patirtį. Joje glaudžiai susipynę dailininko grafiko, keliautojo, žurnalisto patirties gijos. Praėjusį savaitgalį Alfonsas Čepauskas atidarė jubiliejinę parodą "Kelionių miražai".

A.Čepauskas yra Lietuvos ekslibrisininkų klubo sąjungos garbės pirmininkas (pats sukūrė apie 1000 knygos ženklų), daugelio ekslibrisų parodų – vietinių ir tarptautinių – organizatorius. Tačiau jis sėkmingai reiškiasi ir per kitas vaizduojamojo meno sritis – tapybą, mažąją skulptūrą, metalo plastiką, asambliažus. Pastaraisiais metais savo kūrybiniams sumanymams realizuoti menininkas išradingai pasitelkia fotografiją. Tiesa, ne tradicinę „vieno kadro“ dokumentiką, bet, kaip vadina pats autorius, koliažo žanrą. Jo ištakos siejasi su fotomontažo atsiradimu.

Nauja kokybė

Fotomontažas – tai procesas, kai iš skirtingų nuotraukų elementų meniškai sudėliojamas prasmingas naujas vaizdas. Vienas pirmųjų tokio komponavimo su žirklėmis ir klijais XIX amžiaus viduryje ėmėsi švedų fotografas Oscaras Rejlanderis. Sekdamas tapybos komponavimo principais, jis sudarydavo savo kompozicijas, jas perfotografuodavo ir gaudavo originalius „fotografinius paveikslus“.

Po Pirmojo pasaulinio karo tapo labai populiarūs vokiečio Johno Heartfieldo politiniai fotomontažai, spausdinti Berlyno ir Prahos laikraščiuose. Stiprus kontrastas tarp mastelio ir perspektyvos, gyvybinių organų pakeitimas mechanizmų dalimis, kitoks tarytum nelogiškų elementų sugretinimas yra būdingi visai J.Heartfieldo kūrybai. Fotomontažo galia slypi įtampoje, kurią sukelia labai skirtingų, realybėje nepalyginamų dalykų derinimas.

Lietuvoje pirmieji fotomontažai buvo kuriami panašiu laiku, kaip ir visoje Europoje: J.Čechavičius (1869 m.), A.Jurašaitis (1900 m.). Vėliau jie pasipylė, kaip iš gausybės rago, P.Babicko, B.Buračo, D.Tarabildienės ir kitų prieškario fotografų kūryboje. Baigiantis „žirklių epochai“ įdomių fotomontažo pavyzdžių sukūrė V.Luckus, V.Butyrinas bei keletas jų pasekėjų.

Atėjus kompiuteriui

Žirklės ir klijai padedami į šoną atėjus kompiuterių erai. Svarbiausia fotomontažo kūrimo priemone tampa vadinamasis fotošopas, kai tiesiog kompiuterio ekrane įmanoma karpyti ir jungti į vieningą vaizdinę visumą įvairias detales. Taip sukuriama iliuzija, kad visos tos detalės natūraliai priklauso tai nuotraukai.

Fotošopo technologiją netruko įvaldyti A.Čepauskas. Tai jis demonstruoja savo naujausioje kolekcijoje „Kelionių miražai“. Ją sudaro 34 fotografiniai paveikslai. Jie sukurti naudojant įvairių kelionių skaidres, o daugiausia – fotografuotas kelionėje motociklais nuo Vilniaus iki Ašchabado. Ta kelionė vyko 1977 metais. Nors tai buvo seniai, bet nelengvą, o podraug ir drąsų žygį Alfonsas prisimena iki smulkmenų. Kur motociklai klimpo, kur juos reikėjo stumte stumti, pas ką teko svečiuotis ir kaip prisiėjo jam, kaip pačiam garbiausiam turkmėnų svečiui, dalyti avino galvą... O kad nepasimirštų kai kurie ypač svarbūs ir galbūt ne vien draugams įdomūs dalykai, įspūdžius ėmė užrašinėti ir leisti kelionių apybraižas apie savo motorizuotas išvykas po artimus ir tolimus kraštus. Didžiausia kelionė buvo per Rusiją, Kazachiją, Uzbekiją, Tadžikiją, Turkmėniją, Kaukazą ir Krymą. „Per trisdešimt dienų susukome apie 13 tūkst. kilometrų, aplankėme daugybę miestų, ekskursinių objektų, muziejų“,- prisiminė jis.

Miražai ir „Jawa"

Kiekvienas A.Čepausko „Kelionių miražų“ lakštas yra savaip originalus. Kelionėse sutikti žmonės, pamatyti gyvūnai, augalai, peizažai jungiami į vientisas „drobes“, kurios suskamba naujomis prasmėmis. Tai savotiški regėjimai, vizijos, prikeltos iš praeities ir skatinančios kilti į pažinimo kelią naujus smalsuolius. Štai vienas „Kelionių miražų“ paveikslas. Jo apačioje – šalmuoti keliauninkai su savo rausvašoniais motociklais „Jawa“ sustoję trumpo poilsio ties azijietiškomis jurtomis. Šonuose – keisti, panašūs į milžiniškas žvakes tų kraštų augalai. Paveikslo viršuje – įkomponuoti stepių gyventojai: jauna mama su vaikeliu ant rankų, jos žmogus ir pagyvenusi moteris – gal motina, gal anyta. Dingojasi idėja: visus žmones visuose kraštuose sieja gilūs giminystės, gyvenimo tęstinumo per ateinančias kartas jausmai.

Alfonsas Čepauskas dovanojamu motociklu įvažiuoja į Energetikos ir technikos muziejų.

Apie savo atėjimą į šį pasaulį A.Čepauskas sako, kad tarp Kryžkalnio ir Skaudvilės yra nedidelis Gedgaudiškės kaimas prie ištemptos Šiauliai-Tilžė plento stygos. Tik trejetas šimtų žingsnių nuo plento buvo Onos ir Petro Čepauskų sodyba. “Čia aš pirmą kartą išvydau žemišką šviesą”, – vienoje savo apybraižų rašė dailininkas. Tai buvo 1929-ųjų pavasarį, o atrodo – lyg vakar. Užtat kad neišsenkamai jaunatviškas ir kūrybingas tebėra žemaitis A.Čepauskas.

Praėjusį savaitgalį dailininko kelionių bendražygiai ir gerbėjai turėjo malonią progą dalyvauti atidarant jubiliejinę jo parodą “Kelionių miražai”. Ji surengta Vilniaus energetikos ir technikos muziejuje, kuris įsikūręs buvusioje pirmojoje sostinės elektrinėje, pradėjusioje veikti 1903 metais. Šio muziejaus motorinių transporto priemonių kolekcijai papildyti A.Čepauskas padovanojo savo legendinę “Jawą". Tai motociklas, nuo 1929 metų gamintas buvusioje Čekoslovakijoje bei toliau gaminamas dabartinėje Čekijoje. Žiūrovams plojant, dailininkas dovanojamu motociklu apsuko paskutinį ratą ir įvažiavo į pačią ekspozicijų salę. Jausmingai atsisveikindamas su kone porą šimtų tūkstančių kilometrų nuriedėjusiu “žirgeliu”, lyg su gyva būtybe, jis tarė: “Ačiū tau, brangusis drauge, kad ištikimai tarnavai. Visos sistemos veikia puikiai, nors sėsk ir vėl leiskis į kelionę”.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"