TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
ŽMONĖS

Trapi kasdienybėje, didinga vienatvėje

2006 08 26 0:00
Naujausias Džinės Horton vaidmuo Ronaldo Harwoodo pjesėje "Kvartetas".
Asmeninio archyvo nuotrauka

Justino Marcinkevičiaus "Mindaugas" vienadieniu pastatymu šiemet buvo atgaivintas Trakuose. Karaliaus karūna vėl buvo uždėta Klaipėdos teatro aktoriui, pirmajam šio vaidmens atlikėjui Vytautui Paukštei. Mortos vaidmenį atliko gabi aktorė Eglė Barauskaitė. Pirmąją Mortą 1969 metais Klaipėdoje suvaidino Eglės mama, talentinga artistė Marija Černiauskaitė.

Marija Černiauskaitė-Barauskienė pasitiko gatvėje, Klaipėdos miesto centre, ir pakvietė į namus. Juose juste juntama teatro dvasia. Daugybė tapybos darbų ant sienų. Čia itin branginamas Klaipėdos dramos teatro Balio Barausko, išėjusio amžinatvėn, atminimas, saugomi jo tapybos darbai. Kaip ir smuikelis, kurio nepaleido iš rankų aktorius Barauskas - čigonas iš "Tado Blindos" televizijos filmo. Pasak Marijos, tas smuikelis buvo tėkštas žemėn ir subyrėjęs į dvidešimt vieną gabalėlį. Vyras parsinešė butaforinį reliktą į namus ir pats kruopščiai suklijavo. Nuo sienų į mus didelėmis akimis žvelgia Barbora Radvilaitė iš Juozo Grušo dramos, kurios pastatyme šį vaidmenį atliko Marija. Kur kas santūresnė, neslegiama karūnos naštos Morta iš "Mindaugo". Bet pirmiausia namų sergėtoja Marija pakviečia į kitą kambarį, kuriame stovi keli mieli antikvariniai baldai, o senovinėse nuotraukose - jos šeimos istorija.

Baleto pradmenų mokė močiutė

Marija augo išprususioje, inteligentiškoje dvarininko palikuonio šeimoje Zarasuose. Jos senelis pamilo žymią aktorę ir ryžosi su ja susituokti, nepaisydamas tėvų rūstybės. Tad jaunieji įsikūrė Zarasuose, savame dvare. Marija pirmųjų baleto pa mokėsi iš savo močiutės, šokusios, dainavusios, vaidinusios Krokuvos ir Lvovo teatrų scenose. Su senele anūkė bendravo lenkų kalba, daug vėliau išmoko kalbėti lietuviškai. Senelė buvo pirmoji jos mokytoja, užkrėtusi mergaitę teatro liga. Iš jos išgirdo liūdną Romeo ir Džuljetos istoriją. Senelė mokė šokio meno pagrindų. Baleto pamokos nenuėjo veltui. Jau mokydamasi mokyklos pirmojoje klasėje Marija šoko scenoje. Ji parodė pablukusią nuotrauką. Scenoje puošnia balta pūsta suknyte pasistiebusi ant pirštų galiukų šoka mergaitė. Buvo 1937-ieji. Aukštesnėse klasėse Marija ne tik pati šoko, bet ir mokė kitas mergaites. Po mokyklos - dramos studijos Vilniuje ir ilga ilga aktorės ieškojimų, praradimų ir atradimų kelionė iš vieno vaidmens į kitą.

120 moterų gyvenimas

Antraisiais darbo Klaipėdos dramos teatre metais Marijai teko vaidinti Džuljetą Williamo Shakespeare'o dramoje. Tragišką Romeo ir Džuljetos istoriją jai vaikystėje buvo pasakojusi senelė, pati svajojusi apie šį vaidmenį. Mirusios močiutės svajonę įkūnijo Marija. "Patiko šis vaidmuo, ypač žavėjausi talentingos dailininkės Juzefos Čeičytės scenografija. Režisavo jaunas talentas Vladas Limantas. Pastatymas buvo puikiai įvertintas kritikų ir kolegų", - dalijosi prisiminimais Marija. Po šio vaidmens aktorė vaidino dar keliose Shakespeare'o dramose - "Otele", "Karaliuje Lyre", "Koriolane". Atsigręžus į nueitą kelią rikiuojasi daugybė vardų - Olesia, Zosikė, Dalia, Kordelija, Morta, Barbora, Benigna. Tarp jų - niekada iš atminties neištrinamas pirmasis Mašos vaidmuo Ivano Krylovo "Madų salone" 1953-iaisiais ir pastarasis Džinės Horton vaidmuo Ronaldo Harwoodo pjesėje "Kvartetas", kurio premjera įvyko 2003-aisiais. "Net nesitiki, kad tiek galėjau suvaidinti scenoje. Dabar, rengdamasi šiokiam tokiam jubiliejui, surašiau savo vaidmenis, kai kurių epizodinių net neįtraukiau. Tad scenoje man teko išgyventi, iškentėti net 120 moterų gyvenimų", - neslėpė nuostabos dėl savo kūrybiškumo aktorė.

Didinga Mortos vienatvė

Marija džiaugiasi savame teatro pasaulyje sutikusi daugybę puikių režisierių, sugebėjusių joje atrasti fatališkas istorines asmenybes. Režisierius Povilas Gaidys sugebėjo sukurti kitokią Mortą Justino Marcinkevičiaus dramoje "Mindaugas". Šiuo vaidmeniu pagrįstai didžiuojasi ir Marija. Ji puikiai prisimena, kad tuomet buvo trumpai pasikirpusi plaukus ir labai išgyveno, kaip atrodys scenoje. Tad nuolat klausinėjo režisieriaus, ką reikės dėvėti ant galvos. Kai šiam įkyrėjo aktorės klausimai, atšovė: "Užmausiu kojinę". Į tai Marija atrėžė: "Gerai, aš pati numegsiu tą "kojinę". Ir nunėrė vąšeliu nuostabų galvos apdangalą, galimas daiktas, panašų nešiojo ir tikroji Morta XIII amžiuje. Marija ieškojo literatūros aprašymų, nuotraukų, piešinių ir pati improvizuodama sukūrė puošmeną, kurią dėvėjo kiekviename spektaklyje. Patiko kūrinys ir režisieriui. Nepamiršo Marija, kaip jos Mortą įvertino Kazimiera Kymantaitė viename savo interviu. Almanache "Muzika ir teatras" garsi aktorė ir režisierė rašė: "Šį sezoną didelį įspūdį paliko Černiauskaitė ir Varnaitė. Įprasta, kad teatro mene moterys stovi žemiau už vyrus. Moterys iš tikrųjų nedidelės kasdieniškume, bet jos didingos vienatvėje. Šios dvi aktorės stovi skirtinguose poliuose. Černiauskaitę "Mindauge" režisierius Povilas Gaidys pastato vienišą, trapią, ir ji palieka neišdildomą įspūdį. Subtiliai atskleidusi neišbrendamą moters kančią šiame vaidmenyje Černiauskaitė man atsistojo šalia didžiųjų mūsų aktorių Rymaitės ir Mironaitės".

"Jaučiuosi nusikaltusi Barborai"

"Jaučiuosi nusikaltusi Barborai, kurią vaidinau 1973-iaisiais. Juozui Grušui labai patiko mūsų pastatymas. Pamenu, Kaune "Barborą" pastatė Jonas Jurašas, o karalienę vaidino visų išgirta Rūta Staliliūnaitė ir man labiau patikusi Nijolė Lepeškaitė. Vyko mūsų spektaklio aptarimas. Garsi kritikė Dana Rutkutė pasakė, kad jai gaila manęs. Jai nepatikau. Prisipažinau, kad vaidmeniui atidaviau visą save, įdėjau daug širdies. Prasitariau, kad vaidinau taip, kaip vaikystėje - pakiliai ir netausodama savęs. Po to skaitau recenzijoje, kad aktorė vaidino Barborą kaip Zarasų saviveiklos scenoje. Ak, kaip skaudu buvo. Kiek išgyvenau dėl šios frazės. Iki šiol nepamiršau", - giliai atsiduso mano pašnekovė.

"Barboroje" Marija vaidino kartu su vyru Baliu Barausku, atlikusiu Žygimanto Augusto vaidmenį.

Trapus akimirkos menas

Marija pripažįsta, kad teatras - trapus menas. Jam lemta švytėti vieną akimirką. Aktorius tiek kartų numiršta, kiek numiršta jo vaidmuo. "Kol vaidini, tol gyvas. Žinote, kas aktoriaus gyvenime skaudžiausia? Kad iš sukurtų vaidmenų nelieka nieko. Tik atsiminimai. Na, dar kartais žiūrovai pamalonina, kai išsaugo matyto spektaklio nedidelę nuotrupą. Prabėgantis laikas nusineša užmarštin tiek aktorius, tiek ir mūsų žiūrovus", - apie aktorės profesijos skaudžią patirtį samprotavo pašnekovė. Bet nė kiek nemėgino atkalbėti savo jaunesniosios dukros Eglės, kai ši ryžosi pasekti mamos pėdomis. Marija tik prisipažino, kad dukra neleidžia mamai savęs pagirti. "Esu priekabi, visada išsakau kritiką ir kartais pasidžiaugiu Eglės sėkme, o ji man tuoj ir sako: "Mama, ir pelėdai savi vaikai gražiausi". Gal ir gerai, kad ji nepasiduoda sirenų ditirambams", - santūriai apibūdino savo dukrą. Kita dukra Jūratė irgi išmėgino save scenoje, bet pasirinko klubininkystės specialybę, baigė mokslus, mokėsi aspirantūroje, dabar dėsto Klaipėdos universitete. Užaugo ir anūkas Justinas, savo senelį Balį nėkart nepavadinęs seneliu. "Tėčiuk", - šaukdavo, o Balys savo ruožtu anūką sūnaitėliu vadino.

Didžiąją netektį Marija išgyveno mirus vyrui. Sakė, ir dabar jo pasigendanti, o kitąsyk užsimiršusi šūkteli: "Žiūrėk, Baly, ką rodo per televizorių". Apsidairo - namai tušti. Jiedu susipažino Vilniuje, kartu mokėsi aktorystės paslapčių. Tik vienų metų pritrūko - būtų sykiu šventę auksines vestuves.

Paskutinis vaidmuo?

Marija įsitikinusi, kad jau suvaidino savo paskutinį vaidmenį teatre. Ji dėkinga mylimam režisieriui Povilui Gaidžiui, kai šis po Balio mirties pasiūlė Marijai pagrindinį Džinės Horton vaidmenį Harwoodo pjesėje "Kvartetas". Klausė režisieriaus, koks tai vaidmuo, o jis teatsakė: "Paskaitysi - suprasi". Šis spektaklis vis dar scenoje, tiesa, vaidinamas retokai, vienąkart per tris mėnesius. Žiūrovai šiltai priima vėl scenoje švytinčią teatro žvaigždę.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
ŽMONĖS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"